blandade tankar och handelser

18 sep

3 dagar har gått med det nya jobbet då. Vad ska jag säga eller rätta sagt vad kan jag säga ?

Första dagen sspenderade jag i traktor tillsammas Kevin en man i 40 års åldern. Jag var lite som gindpojke medan vi åkte runt farm. Solen står högt på himlen och jag slet med ensilage ballarna, svetten rann med solen gjorde sitt bästa för att torka min svettiga kropp.

Som svensk känns det lite nöddigt att gnälla lite över vädret. så här kommer problemet med solen i nz. Vem stiger upp en 15 min tidigare bara för att ta på sig solkräm ! alla som känner mig vet att jag inte är en av dem.

Eftersom  att tv varje kväll varnar alla för solen ,genom reklam för solkräm. Och genom att medvetet visa tv reklam om hotet för hudcancer. har jag börjat funderat lite över just detta. kanske hjälper detta mej att ta på mej solkrämen. 

Det intressanta är att även korna får cancer av solen här. oftsat i ögen berättade en veterinnär för mej.


Min första eftermiddag blev en katatrof. På min lunch satte jag på tvättmaskin för att tvätta lite kläder. men tvätt maskinen var inte inkopplad vilket gjorde att jag 45 min senare hade en sjö i badrummet och i köket.

vilket gjorde att jag blev tvungen att torka golv.  Under tiden som jag hämtat en skurtrasa och en spann rann lite av vatten över kant och blöte ner heltäckningmatta. Är det någon som vet hur lång tid det tar att torka en hel täkningsmatta om man inte har golvvärme ? min är frotfarande blöt kan jag meddela...

Det har gjort att min hus nu luktar sur tvätt.


Min andra dagen blev ännu en dag i solen, jag leverade kor till klövverkaren hela förmiddagen. och jag glömde så klart solen krämen igen. Sen kom Aran (en av ägarna) och sa att jag skulle mjölka i det nya mjölkstallet (en karusell på 70 platser) jag hämtade 2 herden för att sen hjälpa till cup on korna. Efteråt så sa kevin till mej att jag skulle hämta 2 herden nästa morgon. okej sa jag vilken tid ? 3:15 sa kevin. halva min värld rasade samma.


Nästa morgon ringde min klocka 2:55. Om någon undrar hur att det är att stiga upp innan kl 3 på morgon, så är det hemsk, om ni vill så kan ni ju prova. Med väldigt trött benen stapplade jag ur min säng (som är för liten btw)

Strax innan kl 9 kom jag hem för frukost och lunch. 5 timmar senare var det dags för att börja jobba igen.

nästan 5 h senare var jag hemma igen

Idag var det samma tid igen.

men idag regnar det, vilket är skönt för mitt solbrända ansikte. så nu har jag eldat i min kamin och värmen stiger i mitt lilla hus.

Det senaste dagar har jag jobbat med engelsk kvinna i sheden, mitt första intryck av henne var att hon var trög, och hennes engelska dialekt drev mig till vansinne. Men efter 9 månader har jag lärt mig att se förbi första intrycket. Detta har gjort att jag ibland undrar vf jag pratar eller umgås med många av de människor  jag träffar. eftersom jag då och då påminner mig själv om de lustiga sakerna de gör. Men sen kopplar jag på mitt vanliga jag igen och sen är jag trevlig igen.




tänkte jag skulle avsluta med några tips

* kolla så att ugnen fungerar innan du blandar ugnspannkakas smeten !

*sätt inte ägg i kylspåpet !

* skruva på locket ordentligt på jucien innan du lägger den in kylen !


Sen något att tänka på

* höjden av dumhet är att göra samma sak, men att vänta på olika resultat

* smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

* förtroende är bra, men kontroll är bättre

* Vilken idiot som helst kan ta ansvar, men en ledare söker ansvar


till slut ett citat från Woody Allen

" jag blir inte arg, jag oldar en tumör istället


26 sep

12 dagar har gått sen jag började här. Peter (en av ägarna) är en perfecktionist, och om jag ska vara helt ärligt så håller det på att driva mej till vansinne. annans har det väl inte hänt så mycket. Har börjat en kampanj att få familjen att komma strax innan jul. Så imorgon ska jag försöka hitta billiga flygresor. Själv jag känner jag mig lite delad för att jag vet på ett ungefär hur mycket pengar det handla om, men samtidigt att få se min familj igen efter nästa ett år hade varit riktigt roligt.

Tror tom att de kan bli ett tårfyllt välkomnade från min sida.


Har funderat lite över vad jag kan erbjuda eller vad man säger

tror att jag få sophie pappa att dem dem på en flygtur över bergen för en billigpennig.

Det blir ett måste för dem att träffa howard och hans familj, Mike o tehsia, david lansdown o jenny också.

stewart island, milford sounds, te annu, queenstown,  wanaka sen har vi norra ön också.

sen skulle jag vilja se pappa möta en liten kines i schack i christchurch.

jag det finns mycket att göra i detta land.


5 oct

Efter nästa en vecka från min ledighet. ni undrar klart vad som händer. vad ska jag säga ? jag jobbar skickar några txt before i go 2 bed.

I några veckor har det funnit  en längtan efter 2 saker: smärta och det danska språket. ja jag vet visst låter det som en lustig blandning. smärta beror på att jag har börjat funderat vad min kropp skulle kunna klara av eller vad jag klara mentalt. Det finns en kung fu skola i Kina, där man kan lära sig kung fu,  och de låter svårt eller vad sägs om start halv 6 på morgon sen 1 mils löpning där man blir slagen med en käpp om man springer för sakta, sen 10 h hård träning för att sen gå till säng med 30 killar i samma rum och i en säng som får en 90 cm säng att vara ett hav eller  säng mer en träskiva ca 50 cm bred och ingen kudde !


Skulle jag klara detta ?


Nu till det danska språket. jag saknar det, eftersom jag brukade prata med anette och sen har vi ju peter, hans som jag pratar med. Visst kan jag  lyssna på dansk musik se danska filmer men hjälper inte riktigt..

vem vet jag kanske måste ringa någon..

vad ska jag säga ?


Nagra tankar

Efter haft en hård vecka så skickade jag nagra mail forra veckan. idag fick jag svar och vilket svar jag fick. har ni någonsin läste mail och helt plötsligt var det som någon klev ur datorn och slog mej med baseball trä.

en riktig käftsmäll.

Den kvinna som jag trodde att jag hade glömt, dök upp som ett spöke och hon ar riktigt lycklig, jag ar andra sidan varlden och hon ar lyckligare an någonsin. Ett tags trodde jag att jag skulle vara den manen som  skulle fa gora henne lycklig, men tydligen var jag inte och det gör lite ont. så man kan säga att hon gav en riktigt utmaning på slut: hitta någon bättre än henne !


Vad ska man säga nu har jag 33 dar kvar i jobbet. Sen flyger jag till auckland for att möta familj.

och det ska bli riktig kul.

jag är på en budget nu, och det är riktigt tråkigt. sen har min bil har mer eller mindre dött. så jag kan försöka hålla den vid liv i en månad till.

jag har hittat hemligheten med att resa, det heter inga räkningar. det är den största hemligheten, man jobbar och sena har man bara fickpengar. det är en underbar känsla.


Igår pratade jag med Gunnar. det var riktigt kul. sen håller jag på att planera familjen resa, min egen resa till melbourne.  I Melbourne ska jag göra bli vanlig, och sen ska behandla tiden som turist men ändå jobba. jag menar uteliv och träffa massor av kvinnor.


De senaste dagarna har jag lyssnat på många business onwners. Brian Tracy sa att om privat personer ekonomi. spara 10 % varje månad till döden eller åtminstone till pension. lev på 90 % av din lön, hålla din skulder under 30 % av din månadslön. och sätt dej aldrig i sitution där du jagar nästa lön.


Mitt problem är att nu när jag har lyssnat på många business onwners, så blir man sugen på hem och tjäna pengar. Jo lite såna saker händer just. Men det finns ingen chans att jag kommer hem i vinter, för det för kallt hahaha..


Kommentarer
Postat av: syster therese

haha vilka bra tips





saknar diig

love you <3

2008-11-23 @ 15:01:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0