langtan har slappt

22 April

ikväll körde jag till invercagill, för att gå bio och för att ta en öl. Jag passade på att även läsa om blåvitt förkrossande seger över råttorna från solna. Vissa saker slår en ibland, hur man till exemple kan tappa respekten för någon totalt över något de säger. Låt mig förklara människa jag har tappat respekten för är Josh flickvän shaniey. Jag visste ju redan att hon inte var smart, först för att hon påstod att jag hade dåligt inflytande på Josh, sen för att hon bad en vän från England att skicka lite drogfritt urin till henne så att hon skulle kunna klara ett drogtest på jobbet  ! Så ni förstår så gillade jag inte precis, men i söndags sa hon några ord som gjorde att jag nu med gott samvete kan kalla henne för en fullständig idiot.  Detta sa hon, jag citerar:

Josh, can you call your mother so i can ask her what job she thinks I should take ?


Låt mig förklara. Shaniey hade varit på 2 arbetsinterjvuer, och bägge vill anställa henne och hon hade svårt att bestämma sig.

Jag kan nästan lova alla er där hemma som läser detta, om hon hade varit min flickvän det, så hade hon varit singel just nu. Så mamma ett sånt samtal kommer du aldrig att få, allafall inte från någon av min framtida flickvänner. Hur jävla lågt för man sjunka ? Nu ska visseligen Josh mamma var smart men någon jälva gräns får man ju ha. Det är förstås mycket i deras förhållande som jag inte fattar. jag tror de bara är tillsammas för att är rädda för att vara ensamma. Jag menar de finns ju vissa saker som man inte tilllåter sin flickvän/pojkvän att göra. här kommer några:

Ge fan i min mobil

Ge fan i min dator

Lås inte ute mig hur mitt hus


Den sista låter illa eller hur, men i söndag när jag och josh gick när på stan för att köpa öl, för att sen gå hem och dricka dem. så hoppade vi att gå hem för att istället gå ut i stan. så när vi väl vandrade hemåt vid  3 tiden på morgon. var hans lägenhet låst, även balkongdörren som de aldrig låser. Det hela slutade med vi hittade ett fönster som var lite öppet, som vi kunde krypa in genom.  Sen ställde hon till med ett jävla liv. Att hon var sur kan jag förstår. för jag menar att vi kunde ha meddelat henne att vi skulle stanna i stad, men josh ville inte. Just då menade hon att josh skulle sova på sin egen soffa istället för i hans egen säng. Men det köpte han inte, utan han sov i sin säng.


Sen har jag pratat med min eventuella nya chef. vad kan jag säga....

han har en 50 karusell, de jobbar 11dagar/3 lediga, skulle få bo med en kille från irland, de har röda kor, och det är en fast telefon linje till vårat hus. och till december ut, farmen ligger 25 km från ashburton.


Men vi har inte pratat lön än. så jag vet inte vi ska skicka lite mail här i veckan sen får vi se hur nöjd jag blir. som den snäll man jag är så skicka jag ett  sms till min agent claire att fortsätta att jobba på att få tag på en annan farm, etfersom jag vill ha val möjligheter... Jag hoppas att jag är den mest kräsen arbetare i hela nya zeeland.


En annan lite roligt grej hände idag, jag stod och pratade med mike  imorse, då han helt plötsligt frågade hur pappa klarar sig där hemma. Bra tror jag, han tycker nog att de är skönt att sköta sig själv igen. Mike bara skrattade. jag frågade varför han skrattade... han sa att han förstår dej pappa. Tydligen har mike märkt att jag i frågasätter allt de gör här nere och att sen jag gärna kommer med egna förslag. Jag fick också reda på att det stör Monty eftersom varje gång han vill göra något annlunda så i frågasätter jag det. vilket gör att han alltid måste förklara sig. Jag köper det oftast.  På det viset är jag visst lite jobbig.....


23 April

Här kommer spännade nyheter i från mej. jag har hittat mobil täcking i mitt hus. om jag ställer min telefon på badrums speglen så har jag täckning...känns bra. så bara idag har jag fått 4 sms och klockan är bara 10 am. 1 från min vän Gideon och ett från eva och 2 från min agent claire. Enligt min agent så ska jag nog överväga att ta detta jobb eftersom som att det är svårt att hittat jobb som klarar min krav.


Vissa saker är ju positivt med vad jag vet än. Att bo ihop med någon ger alltid en sällskap och ger mej möjlighet att granska någon annan än mej själv. Jag har inte direkt svårt för att vara soical och jag har inte svårt att komma överrens med folk heller. Eftersom han irländare vet man ju vissa saker. Han gillar att supa och han förstår fotboll. Sen att de har en fasttelefon linje in till huset så ökar det ju chansen för få bredband. Sen att de har röda kor vilket gör att jag kan prata avel med chefen på ett naturligt sätt, vilket är trevligt. och att jobba 11/3 är ju helt okej. sen att de har 50 karusell för 570 kor vilket gör att vi mjölkar ca 200 kor i timmen. vilket öppnar för en start runt kl 5-6 på morgon. Om jag trivs med denna irländare så kanske jag fira st' patrick day med honom nästa år. vem vet han kanske är en kanon kille.


Så nu hoppas vi på att de har cupremoves dvs avtagare, och att han vill betala 3500 $.


27 April

Nu sitter jag här igen framför datorn och skriver, samtidigt som köttfärssåsen puttrar i stekpannan och Carlsberg fuktar min hals. Många saker har egentligen hänt som jag borde skriva om men jag har inte orkat har varit upptagen med annat. Här kommer några saker. Efter att ha ringt och sagt grattis till mathilda så blev jag bjuden på middag hos Mike. Vi åt lammkotletter och potatismos och mycket grönsaker. En massa majs, ärtor och blomkål. Eftersom jag är väluppfostrad så åt även jag grönskarerna. Den kvällen insåg jag att lamm inte är så gott. lite för mycket ben och för lite kött. Mike avslutade med att prata lite jordbrukpolitik, nz har skrivit ett frihandelavtal med Kina som börjar gälla 2011. detta borde innebära att  nz kommer att pumpa in mjölkprodukter in i Kina. Den marknaden där Arla nu är bland de ledande företagen. Avtalet är kanon för nyzlänska bönderna, men om de är en nackdel eller fördel för svenska bönder återstår att se.


Sen har jag fått höra att jag så VACKER att man blir nervös i mitt sällskap, jag tackar för den komplimangen.


Sen igår körde jag ner till invercagill för ännu en bio, och resturangmat och en öl. Maten jag åt är så god att man borde kidnappa kocken. Pasta med kycklingfiléer och bacon. Sen blev det någon timme framför datorn, dels för att läsa lite om blåvitts hemska förlust mot ljungskile sen råkare jag titta lite vad det krävs för få workpermit i canada. var ganska svårt att förstå, så jag la ner det. Bion jag såg var Never Back Done, en film som handlar om kampsporter kan få arga ungdomar till välja sina fajter. Ganska bra film, för vi alla har någon fight dom vi ta, sen om det är att slå någon på käften eller att säga förlåt är en annan sak. den enda kända skådespelare är djimon Housose (tror att det stavas så) det är han som spelar neger i gladitor med Rusell Crowe.


Sen idag tröttnade Rickard på att Tony och Annan använder backgaten för mycket så han stängde av den. Helt plötligt fick de problem med att få fram korna. De blev ganska sur på rickard för detta. jag gick runt och smålog för mej själv.


Imorgon ska jag besiktiga min bil kl 9am, jag tror den går igen. Om den gör det så blir det en roadtrip över södra ön av nz på torsdag. Jag tänkte att jag skulle köra upp till den ev nya farmen för att träffa folket och sen samtidigt se mej omkring, för att sen på lördag köra hem igen. Min roadtrip blir nog på ca 120-140 mil.

Sen har jag bokat av min service på bilen, eftersom Rikard kan göra det istället, och det enda jag behöver betala är grejerna och en låda öl. Om han gör det så kanske jag kan lära mej något.


De senaste 2 veckorna har jag inte saknat Sverige så mycket, jag börjar kanske att vänja mej vid nz.

En annan sak jag har märkt med mej själv är att sen jag sparade en massa pengar för att åka hit, detta har gjort att jag nu hela tiden tänker mej för innan jag handlar. Jag har blivitt mer ekonomisk helt enkelt och kanske lite snål, med undantag från att köpa filmer då.


Jag har fortfarande inte fått svar på den ev nya farmen vill betala mej eller när de vill att jag ska starta.


3 Maj
Nu sitter jag har efter yttreligare 3 dagar i queenstown. Man lar sig nya saker hela tiden, kanslan av att traffa nya manniskor. efter nagra trevliga kvallar ar jag pa hem. Mitt jobb i ashburton forsvann, om 3 veckor kan jag bli arbetslos forsta gangen. Det kommer att vara svart att lamna den staden. vad ska man saga...

Min langtan har slappt..... efter 5 manader sa den slappt. jag har vant mig vid att vara sjalv, jag har vant mej vid att inte se er eller att prata med er. nagra sms har och dar sa ar jag nojd. Ganska lustigt egentligen, men det ar val darfor som man har sa svart for att komma hem. for att man ar inte van,

I torsdags kvall  hade jag en underbar kvall ihop med bartendern Ryan, vi pratade om livet, karlek, barn och tv program. Han ar en amerikan fran orlando florida, han ar kanon rolig. efter manga timmar framfor bardisken, blev vi for fulla. men vi lagom berusade i flera timmar dar vi kunde dela med oss av vara liv. prata om djupa saker med en kille som man knappt kanner samtidigt som man ar halv full. ar en riktigt harlig kansla.

Det roligaste Ryan gjorde den kvallen var att, nar han kom hem skickade han ett karlek sms till sitt ex, borjade laga mat for att sen somna pa sitt eget koksbord.

det ar sana har motet som ger varlden hopp !

Kommentarer
Postat av: Vg

härligt härligt... du kommer få några sms lite då och då!

Jag hoppas att du får det jobb du söker efter.

2008-05-03 @ 18:00:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0