Nya spannade dagar !


Vecka  12

Nu är det fredag och jag har inte lyckas med att skriva något i bloggen. Jag vet inte om det är för att inte har haft något att berätta eller något annat. I måndags var det St patricks day och jag jobbade kändes så där. Så där har jag bestämt mig för att nästa år den 17 mars ska håkan vara på Irland och fira den ordentligt. I måndag hade vi också den sista dräktighetundersökning. Det var 126 st som var tomma dvs ungefär 12 % vilket var för mycket. Det bästa med i måndags var att Mike i sheden. Så jag har någon jag kan prata lite snusk med. Sen tyckte Mike att Monty skulle låt mig fora herden. Men Monty var tveksam, vi får väl se hur det bli. annans va det gäller arbete här hade det inte hänt så mycket. Ja Monty hotade med kasta min mobil i gödselbrunnen, om jag inte slutar använda den på jobbet, jag svarade att då lär ni vara en man kort nästa dag. så nu har vi kommit överrens om att jag ska bara använda den om jag inte är efter med mitt arbete.


Har läst färdigt boken Bourne identity och den var inte alls som filmen. bra story måste jag säga men lite väl många personer i boken. jag hade lite svårt att hålla reda på alla. se fram emot en spännade uppföljning.

Innan jag började på uppföljaren till Bourne identity, tog jag passade på att läsa den senaste boken av Lee Child om Jack Reacher. Vilka böcker det är om denna man. de är alldelse underbara och lätt engelska också. Man fastnar direkt, läste halva boken igår. Nu är den också färdigläst...Så nu i en dröm värld skulle Lee Child spota ut så där 2 böcker i veckan för resten av året. Men det är väl inte så troligt.


Sen har nytt jobb på gång. Om jag får igenom alla mina krav så kommer farmen ha föjlande

* 300-500 kor

* En ägaren+ mej

* Bra täckning

* Internet

* 3500 $ i månaden till mej

* Gratis hyra och el

* Nära Christchurch


Jag tror att jag kan få i genom alla krav, eller jag hoppas på det.

Denna gång har jag i alla fall ställt några krav. alltid något


Det känns som det kan vara nyttigt att ställa högre krav, speciellt ekonomiska eftersom min revserv pengar börjar tryta. Jag har 2 stora kostnader som kommer upp i april, jag måste beskiktiga min bil och sen måste serva den också. Jag har tänkt att jag skulle kolla med Mike om vem som hjälper honom med hans bil. För i såna fall kanske jag få del av hans rabatt. Så har jag tänkt sen får vi se om verkligenheten blir den samma.


Vad det gäller vädret har vi haft en underbar vecka. Den har varit varmt även om morgon den ena morgon var det 20 grader kl 5. På eftermiddagarna har det nästan varit för varmt speciellt om man har haft cup on eller cup off. Idag är det fredag och jag har 1 herden imorgon så då har det naturligtvis börjat att regna så det kan vara kallt och jävligt imorgon.


Sen har jag skickat presenten till mamma och 8 vykort. Jag kan dock meddela till alla er som läser detta att ni får inget vykort denna gång. Nej denna gången skickade jag till dem som jag inte har haft någon större kontakt med. 3 av vykorten gick till Linköping, 3 till dammark och 2 till mitt närområde. det kan tycks lite illa att bara skicka 8 vykort, men det var 8 speciella vykort för de var på mej.


Jag och josh gjorde en massa upptäckter när vi var ute sist. Att alla som kommer i från dammark är tjejer här på Nya Zeeland. Eftersom jag hade kameran med mej försökte vi leka Girl Gone Wild. Det gick sådär måste jag säga, blev mest bilder på en halv naken Josh istället för på brudarna. Måste erkänna att det känns skönt att ha någon att riva staden med, en wingman så att säga.


Nej nu kl snart 9 och man måste ju försöka få ihop i alla fall 5 timmars sömn..


22 Mars

Idag hade jag första herden in. Så typiskt nog gick mitt lyse sönder under tiden jag hämtade dem. Men det var var klar morgon och fullmåne så det gick bra ändå. Idag var nog första morgon jag inte var trött. jag håller på att försöka hitta en rymt med mitt sovande men det är svårt. Sen lyckades jag nästan blanda ihop 2 herden med "emtyp" gruppen. Jag glömde att byta grindar. I eftermiddag fick jag ett speciall jobb av Mike, jag fick 5 ko nummer och skulle hitta dem bland 900 kor. så jag satt mej på veterinär platformen (hög pall) om försökte hitta mina nummer under tiden korna mjölkades. Jag hittade 3 av 5 kan tyckas tråkigt att sitta stirra på kornas öronnummer i 3,5 h. Men det var okej jag tycker om att vara den som får speciall jobb. Nej jag göra köttfärssås.


24 Mars

tjo idag skickade det jag ett sms till mamma för att höra hur jämtland var. De hade solsken och minus 9 och drygt 60 snö. Det var då slog min jag har inte sett snö på ett nästan ett helt år. Sen har jag kommit på vad jag ska ge mathilda i födelsedagpresent, tror jag. Har smsat lite med henne denna veckan också. det var då jag fick reda på att det var påsk. hade ingen koll på det, men det är en väldigt tidig påsk. har en sen start i morgon. så ikväll ska jag köra till winton och lägga in detta inlägget. Jag pratatade med Tony idag och det är bara 8 veckor kvar. Sen ska han träffa sin fru och sina barn för första gången på ett år. medan jag lämnar denna farm. Jag saknar min sport och han saknar sin familj. han frågade när jag ska åka hem. Jag sa att jag lämnar nog New Zeeland i slutet av december. Flyger till australien, funderar på om jag ska jobba några månader där innan jag åker hem. För vem vill egentligen vara i sverige under feb- mars. kanske komma hem i slutet av april. Fast ibland tror jag att så fort att jag inte har något som binder kvar denna sidan av världen, att som den mors gris jag är kommer hem så fort jag kan. Man vet aldrig vad som händer. Har funderart mycket på framtiden den senaste veckan. Har så många ideer och så många möjligheter så jag vet inte riktig vad ska fokusera på. Som the janitor said in scurbs, wishing that things where diffenrent is time wasted, If you what things to be diffenrent so change them.


Denna gång längtar jag verkligen till att vara ledig. De senaste 3 dagar har Monty varit ledig. allt blir lite lugnare när  Richard bestämmer. Han är mer som jag dvs lugn och sanad. Monty är mer stressad, allt ska gå fort. Jag menar den ena morgon var jag hemma kl 9 ch idag var jag hemma kl halv 8.


I eftermiddag hade vi ett möte, Mike hade vissa saker han ville ta upp. Allt från farten på karusellen, på det stora hela ville han lugna ner tempot i arbetet.


Nu har jag räknat ut skillanden mellan NZ och SVE.

NZ                                          SVE

10000 l mjölk                       10000 l mjölk

3,40 % protein                      3,40% protein

4,50 % fett                            4,50 % fett

= 790 MS                              = 790 MS

790*7 $ = 5530 $                                10000* 3 = 30000svk~6000 $


Kostand per MS                   Kostnad per L

3 $                                          2,50 kr

790*3 = 2370                       10000 *2,50 = 25000 svk ~5000 $


Resultat                                 Resultat

5530-2370 =3160 $                            6000-5000=1000 $


Detta säger att nz bonden tjänar 3 ggr så mycket för varje 10000 l.

Detta skulle inne bära att vi skulle ha ett mjölk pris på 9 kr/l. helt plötsligt förstår jag varför osten är så dyr här.


25 mars

De senaste veckorna har jag haft svårt att sova, jag vaknar efter 3-4 h sömn. Som i morse vaknade jag kl 1, jag var inte klarvaken men tillräckligt vaken för att min hjärna skulle vakna och detta är inte första gången utan det händer mer eller mindre varje dag. Idag kom jag på varför jag vaknar hela tiden.

Jag har för många tankar i huvudet, och jag får inte utlopp för dem. Jag behöver ett projekt, något att planera, räkna på, något att klura på och något att utveckla.

Så i morse räknade jag ut hur man kan bygga ett ungdjursstall och utöka till 50 kor hemma för bara en halv miljon. Man kan också dra ut på denna inverstring över 2 år


Första året:

Först bygger man ett nytt garage till mamma.


Sen bygger man tak och väggar på den gamla gödselplattan. Sen gör man 2 boxar med djupströbädd, med plats för 15 kalvar i varje box. Sen flyttar man ut små kalvarna i 12-15 kalvboxar, sen på någonvis får man förhoppningsvis plats med en sjukbox och en kalvningsbox. Och där små kalvarna är idag gör man om till en större box med kanske 9 kvigor i åldern 16 mån>.


Sen börjar man sälja tjur kalvarna till liv, så fort som möjligt. samtidigt som man köper kvigor i åldern 6 mån >.

Sen ger vi oss på stigs gamla åkrar. Vi bryter sten, plöjer upp dem och sår, det säddsslag (med gräs som insådd) som betalar bäst. Sen hyr vi någon till att tröska det, för att sen sälja det till någon som betalar bra.  

Eftersom vi inte riktigt behöver all areal för mat under första året.


Andra Året:

Då bygger vi ca 20 koplatser till inne i ladan. Samtidigt som vi gör plattan bakom ladugården större och stängslar in den. Sen sågar vi håll i väggen på ladan, så de 20 kor som bor i ladan kan gå den vägen runt till mjölkavdelning.  Detta blir då lite av en sin, mastit och lågmjölkande avdelning.


Sen slår vi ut väggen mellan dagens kalvning box och mjölkrummet och gör om det till ett stort mjölkrum. sen köper vi en tank som rymmer runt 3500-4000 l och sen en liten tank som rymmer 1600 l ungefär.


Tredje året:

Då kalvar alla mina nya kvigor in och jag börjar då närma mej 50 mjölkade kor varje dag.

Berorende på hur ekonomi ser ut. Ser den bra ut bygger jag en en atommatisk engsilge utfordring i den gamla ladugården och även ut till ladan. Är ekonomin dålig så väntar jag till år 4.


Vad det gäller den atommatiska utfordring ska den ha en mixer så jag skifta foder berorende på hur marknaden ser ut.


(Fjärde året)

Bygger vi 1-2 plansilos efter de är billigare än en tornsilo. Och ger därmed upp rundballar i garphyltan.

Kanske vi även säljer rundballspressen och även forden 4630 ( lite berorende på skick). Om de fortfarande håller så fortsätter vi med rundballar i ryd.

Sen hyr vi in engsilage körning. Kanske även byter New holland mot en ny.

Sen river vi stigs gamla ladugård.


(ca 2018-2020)

Bygger en ladugård för 150- 250 kor. den skulle kunna ha ena gavlen vid stigs lönn ungefär sen rakt bakåt.


Sen år 2032 säljer jag hela gården och flyttar till Monaco.


Detta var bara några ideer som har ploppat upp i huvudet på mej. Man skulle kunna säga att det är lite av en 10-20 år plan eller idé. idag känns det så i allafall, vi får väl se hur det känns när man kommer hem. Ska villigt erkänna att jag funderar på om man skulle ta om läsa upp mina företagsämnen från skolan, dvs småföretagnde, företagsekonomi A,B och sen hade vi något annat ämne tror jag. Sen funderar jag även på om jag skulle gå vidare uppe i linköpning och läsa djurhälsa  för att sen läsa driftledare utbildningen. Dessa skulle man kunna läsa på distans. Vilket gör att jag skulle kunna läsa upp min ekonomiutbildning under tiden som jag läser djurhälsa på distans.

Visst låter det som en bra idé. Men sen är ju frågan orkar jag med att läsa 2 saker samtidigt som jag jobbar, Har jag förmågan och disciplin att läsa på distans ?


som sagt jag har lite tankar om framtiden jag också, sen någonstans i detta ska jag försöka få in en fru och några ungar också. Det är nästan så man blir stressad..... öh nej inte direkt.... inte jag blir inte stressad.


nu när jag har släppt ut alla min tankar så kanske kan få sova en hel natt.


det var allt för nu


26 mars

Denna dag började inte förrän halv nio, för vi har ändrat den sena starten från kl 7 till kl 13. Vilket gör att jag idag kan stana i sängen halva dagen. Igår gjorde jag något vanligt, jag städade mitt rum. efter det gjorde jag något väldigt ovanligt jag städade min bil. Alltihop gick på en halvtimme, visst är det lustig att man alltid skjuter på vissa saker bara för de är "jobbiga" trots att de nästan aldrig tar mer en halvtimme att göra.

Även om man vet om att man borde göra dessa saker, så hittar man ändå på saker som känns viktigare.


om ni undrar om jag sov ordentligt i natt, så nej det gjorde jag inte. Men jag kunde somna om så det var en liten förbättring.


Nu ska jag berätta en hemlighet !

Jag insåg det för ett tag sen och om ni läste interjvun med smp noga, så kanske ni lyckades läsa det mellan raderna. Det finns en anledning som driver mej mer än allt annat och det är...... det ska vara svårt, nästan omöjligt. Ju mer motstånd desto starkare växer jag. Ska villigt erkännat att när Arla höjde mjölkpriset var jag nog den ende som var lite negativ eftersom jag tyckte det skulle vara för lätt att göra vinst. Lagom för andra, men för lätt för håkan. När man har spenderat snart 3 månader på NZ så inser man att svenskt jordbruk inte är för lätt. För saningen är den att när priset sjunker sen säg ner till 2,40. Då blir det håkan svårt och det är kanske då det bli som bäst. Frågan är långt jag kan driva mej själv, hur mycket motstånd tål jag.


Detta gäller även om man tittar på mina senaste kärlekrelationer, dvs väldigt svåra och inveklade för vanliga människor, alldelse perfekta för mig.

Min första tanke detta slog mej var fan jag håller på att bli Ola Skinamo ! Nu efter något halvår vet jag att jag inte kommer att bli som Ola Skinnamo, för att jag är lat. Trots min lathet tror jag att kommer att jaga utmaningar lite mer än vanligt folk. Jag har svårt att se mej själv som den är vanlig, jag kommer nog alltid att sticka ut lite. Varför ha en vanlig flickvän när kan ha en som skäller på en över telefonen, så att man får så dåligt samvete att man städar hela lägenheten ? Varför ha ett vanligt jobb, när man kan ha ett jobb som ställer fruktansvärda krav på en för det ska gå bra ?



Detta är lite ärfligt... för om ni tänker på det

För vem jobbar 1 hel tids jobb + 2 halvtids jobb + 6 ungar var av alla är fruktansvärt bortskämmda (för löner inte finns) och på senare år har lyckas med att klämma in en hobby också.

Sen i bakgrunden finns en man, som rycker ut när det krisar.


Det kanske är tur att pappa inte är likadan för då. hade vi bestigit berg eller försökt att bota cancer med örter eller att försökt att stoppa porr på internet, eller jagat Usama bin laden i Afganistan.

Nu gör vi inte det, för att pappa har lärt oss att SPORT är viktigt, väldigt viktigt faktiskt, jag menar titta bara på Sarah varför fick hon sitt tredje barn i år.. varför ? kan det vara för det Fotbolls EM, och OS i peking detta år när hon ska vara mamma ledig...

Vad är det som gör att henke och jag kan sitta på msn i 4-5 timmar och pratat med varandra helt naturligt, jo vi pratar sport och bara sport, vi gör analyser inför allsvenskan, vi diskuterar problem inför EM, Vi pratar om allt möjligt inom sport väg. Jag kan villigt erkänna att henke är lite som ett filter för mej för efter 2 dagars sport pratande med henke. så jag fått utlopp för min sportkärlek.

Jag har tom insett att jag pratar väldigt mycket sport på krogen också, träffar jag en Engelsman på krogen, så tar det inte 15 min innan jag vet vilket lag han håller på i Permier Leugue. 


Det är lite roligt att sitta andra sidan världen och analysera sig själv. Sen att man hittar sina egna kopplingar tillbaka till sina egna föräldrar.


over and out


P.S 10 minuter efter jag har lagt in denna blogg sitter jag på min pub och dricker en kall KilKenny D.S


Kommentarer
Postat av: Johan

Tja igen har nu läst din blogg och läser och begrundar dina tankar. Håkan vad är lat hehe säg de. Se nu till att göra een bra plan för ditt mål och ge dig ikast med att uppnå den. Jag omnågon vet vad du är kapabel till att göra....
Kan man flytta berg ja de kan man de är bara att andvända dynamit... ha de //Din vän

2008-03-26 @ 22:44:02
Postat av: Sarah

Hej, Lillebror!!
Måste bara säga det att vi har skaffat ett tredje barn för att vi vill det och inte bara för att vara "ledig" vid EM och OS. Kan informera dig om att Brynäs igår tappade sina första poäng i kvalserien. Mora kvitterade med 7 sekunder kvar. Sverige förlorade med 1-0 mot Brasilien i en träningsmatch (fotboll) Annars är livet precis som vanligt i lilla Osby. Det nya är att Anna och Micke har fått ännu en flicka, så nu har de 3 tjejer. Helgen som kommer nu bjuder på teater (Izabella och 2 kompisar till henne)"Det var det fräckaste" Söndag är det ju mammas födelsedag dessutom blir det sommartid, så man blir av med 1 timme gäsp!! Kan du skicka lite bilder på hur det ser ut där du är till Claes mailadress. Jag skulle gärna se hur det ser ut. Ha det super!!! Kram Storasyster

2008-03-28 @ 19:08:24
Postat av: Anonym

hej broder.

Jag beklagar att jag inte var online vid tillfället när du la upp bloggen, skyller på Göran, två växjötöser som var väldigt faschinerade över kor, och att det faktum att det är slutspelshockey.
Just nu ser det ut som att Linköping spelar en till final. Men sen känns det jämnare mellan Timrå och Färjestad. Min tippning av allsvenskan kommer imorn då jag har lite problem med vart jag ska sätta mitt kära HIF. Etta känns för bra ;) haha. Saknar faktiskt de 7-10 timmarna vi snackar sport. får det ta 10 dagar till. Mjölkningen gick för övrigt fint under veckan trots att korna och anläggningen inte alltid jobbade för mig ;) haha...

ha det kalasfint. Imorn firar vi mamma, ska hinna med en match i ljungby med B-laget först.

p.s Liatorps A-lag vann första matchen idag med 6-1!

2008-03-30 @ 00:14:24
Postat av: Vg

tjenare... jag har varit dålig på att läsa din blogg osv. jag såg din video och det syns att du är från landet vilket glädjer mig :P.

GULDET KOMMER HEM TILL GÖTEBORG jag fundera på att åka till en närliggande arena och titta

2008-04-02 @ 21:12:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0