ny manad

27 feb

Idag är en dålig dag att vara singel. Molnen ligger precis över hustaken, det är grått, rått och regnet trillar sakta ner från himmeln. En dag där man vill ligga i soffa,dricka en god latte och kanske ha ett samtal om drömmar, eller bara mysa med någon man tycker om. 


Jag däremot sitter i ett kallt hus  på nya zeeland lyssnar på winnerbäck och funderar på de nya människor jag möte i helgen. Träffade några svenskar, några var trevliga och några mindre trevliga. Det roligaste med att jag träffade svenskar var att de frågade mej hur länge har du varit  här ? jag svarade about a month. killen tittade på mej och sa varför svarar du på engelska jag sa don't know svarade jag. Det ungefär 10 minuter innan jag kunde koppla om till svenska. Sen var där någraA stockholmAare också, vilka idioter. Sen när jag skulle gå lägga och gick till toaletten, när jag öppnar dörren så står det en tjej i bh och trosor framför mej innan jag hinner reagera säger hon So you are the famous swedish guy

Det tar några sekunder innan jag kommer på att jag måste svara. Vi pratar en stund eller vad man ska kalla det när pratar och bosta tänderna samtidigt. Sen inser vi att vi borde sova, vi kommer överrens om att får prata mer i morgon. Jag vaknar till vid 8, tittar över på bruden för att se om hon är vaken men icke, bestämmer mej för ligga lite till, men vid 9 ger jag upp inte f*n är jag här för att sova tänker jag.


Kvällen innan träffade jag en väldigt intressant kille från nz. Vi  drack en 7-8 öl ihop innan hans flickvän kom förbi. Han hade rest i Canada. för några år sen. han pratar om sina minne från livet ch jag om mina. efter yttligare några öl så sa vi adjö, Vi bytte nummer och bestämde oss för göra om det någon annan gång.


Innan jag körde hem från queenstown köpte jag scurbs på dvd första säsongen.  tittade på för länge dvs sov för lite, så jag spenderade den dagen sur tvär på allt som rörde sig. idag har jag försökt att pigga upp mej lite genom att tänka min överrasking inför mammas 55 årsdag. mamma, du kommer att bli så förvånad och lite glad hoppas jag men mest chockad.


29 Feb

Idag har det regnat hela dagen. Jag håller på att göra spagetti och köttfärsås. det händer inte så mycket här, hade en diskution med Mike härom dagen om vilket lantbruk som var mest lönsamt. Vi var inte riktigt överrens. jag anser att det Nya Zeelänska borde vara mer lönsamt. Mest för att de har mindre regler, mindre lagar. Me jag tycker inte att vi i sverige borde ha mindre regler heller. Vad man skulle göra är att sätta samma regler för alla jordbruk oavsett vilken storlek. Jag skulle vilja ha lika för alla, då blir det enklare för alla inblandade även för alla myndigheter. Men en sak kom vi överrens och ddet var att en dålig svensk bonde förlorar mer pengar än en dålig Nya Zeelänsk bonde gör. För att  här krävs det inte så mycket specialkunskap, att vara bonde här är som att vara köttproducent hemma. Att vara mjölkproducent hemma är som att rymdfysiker här. Detta gör att det kommer minska ännu mer vad get gäller mjölkproducenter. Det krävs för mycket av det personer som vill syssla med det. Det finns en riktigt bra saker med det då. Risken för "fabriker" minskar för att du kan inte plocka in billig arbetskraft. Eftersom om det inte gör sakerna rätt så kommer du att förlora mer pengar än vad du vinner. De riktigt stora besättningarna kommer fortfarande plocka billig arbetskraft. men de små kommer inte att göra det dvs de besättningar som ligger mellan 0-250.

Eftersom de kommer nog att satsa på flexibel personal.  Så tror jag att de kommer att bli. Om jag ska gissa så skulle jag säga att 2020 har mindre an 5000 mjölkproducenter i sverige och medel besättningen på 100kor.

En annan sak som är en stor skillnad här mot hemma. Är att jobbar de för lönen i första han, medan jag hävdar att vi som jobbar hemma gör det av intresse. Man kan tycka att det är en naiv åsikt, men nej för när man jobbar hemma är man själv (oftast) vilken tvingar fram en dialog vilken gör att de alltid finns 2 åsikter, genom att ha många dialoger gör att man skapar ett helt annat intresse för djur,gården och där har vi en stor fördel tror jag.


Min köttfärsås blev kanon, så väntar jag bara på min pasta ska koka klart. Nästa gång jag ska handla ska jag köpa lite te. För kaffekokare har jag inte, inte för att jag hade köpt kaffe ändå. Har hittat ett bra café i invercagill, men i Queenstown är det bara Starbucks kaffe som går å dricka, och om starbucks är det bästa är det illa. Trodde jag skulle bli mer kaffe sugen men inte. Man kan säga att jag dricker lika mycket sprit som jag drack kaffe och lika mycket kaffe som sprit hemma ungefär i alla fall. 


Nu har jag ätit färdigt och åt för mycket, så jag får nog vänta lite med efterätt. Blir glass och persikor, har hittat en underbar glass här. Det vaniljglass med kolakulor i den heter hokey pokey glass.


har en favorit replik från scrubs NO, I use sex as icebreaker instead !

Riktigt bra. Har blivit mycket scrubs denna vecka.


Kom på igår att jag har inte sett något vackert av det kvinnliga könet på länge. Jag har sett vackra kvinnor, men ingen som har speciel, eller någon som lyser. Träffade några danskar för ett tagen sen. är svag för det danska språket. Var tillräckligt nykter för att kunna säga min egen ålder på danska, inte illa alls.

Rätt lustigt att först var så nöjd med att vara svensk, stolt över mitt land och min befolkning. sen när jag träffade svenskarna förstod jag varför jaag var på nz. Sen när man träffar danskar blir man stolt över att ha dammark som granne.

Jag kanske är lite lustig av mej, på något sätt eller på många sätt

Ve bryr sig för jag har en blogg med 14 inlägg och över 45 kommentarer !

Vem är popis nu då ?

    

Bye the way 2 saker till.

Grattis syster till kunskapen att kommentera min blogg,(gott att höra av dej)

Grattis henrik till video ! ni andra om ni vill se henke egen musikvideo så klicka här http://www.youtube.com/watch?v=anUMu3PGWd0


1 Mars

En ny dag kom och svepte förbi. Början inte förrän 7 men jag körde upp till sheden redan vid 6, hade svårt att sov och sen behövde de extra timmarna. Jag passade även på att jobba lite extra under förmiddagen ungefär 1,5 h. Det roligaste idag var pratade med Aman en av filiperna, han hade 5 dagars extra ledig i veckan. Så jag frågade hur det var i christcurch, han sa 150 $ very expensive. det tog en stund innan jag förstod vad det var så dyrt. tillslut trillade poletten ner så jag frågade om hon var värd det, oh yes very big tits svarade Aman. Så om ni någonsin undrade så kostar en hora  ca150 $ på Nya Zeeland.


Imorgon är min sista dag innan ledigheten. Har tänkt att ta det lite lugnare denna gång, dels för min ekonomi är lite taskig just nu. Maten är ett väldigt bra sett att spara pengar i QT för den är dyr. Äter man på resturang blir det lätt 50 $ så att inga resturang besök. Håller mej MC, subway tror jag. Sen ska jag inte dricka så mycket kanske. Låter som en bra plan eller hur


2 Mars

Nu har det regnat i 12 timmar i sträck. Tro inte att det är vanligt regn, nej det fullkomligt öser ner och sen kommer vinden från nordöst. Det är kallt kan jag meddela. Såna här dagar saknar de svenska lantbruket. Vid såna här dagar hemma så kunde bara stanna inne i ladugården. Även om man inte hade något jobb som var jätteviktigt så gjorde man det ändå.  Jag hämtade 2 herd idag, de var helt hopplösa, de gick på fel håll, vände och gick tillbaka och sen stannade de 300 första, och att de 200 sista att få de 300 första att början gå är inte lätt. Så då får man dela upp dem dvs du köra förbi de 200 sista och sätta fart på 300 första. I vanliga fall brukar de 200 sista korna stå stilla och titta men inte idag vände de istället och gick tillbaka till åkern. som tur väl hann jag i fatt dom innan de nåde åkern. Kan erkänna att jag tappade humör lite.


Nu har jag ätit, sovitoch ätit igen. slängt mina säng kläder i tvättmaskinen och samlat ihop mina andra snutskläder. Nu ska jag bara jobba 4 timmar till. Sen är jag på väg igen. En sak som slog mig häromdagen var att när man var ledig en helg hemma såg man alltid fram emot att börja jobba, ibland var man så nyfiken att ringde kollade om det hade hänt något, eller hos Gunnar kunde man bläddra bakåt i blocket se vad de andra hade skrivit.

Men här är det inte samma känsla, här är det mer en blä känsla. Är det så alla människor känner som inte riktigt nöjda med sin arbetsplats ?  men jag har bara 12 veckor kvar sen flyttar jag.

Vart ? det ska jag reda ut imorgon med frenz


P.s det regnar fortfarandeD.s


love you all



Kommentarer
Postat av: Sarah

Har blivit lite avundsjuk på dig med din sommar, känns bra att du också får lite regn. Vi har strålande sol här i Osby idag.Har precis varit ute på en runda med Liam i vagnen. Vi var ända uppe vi Grottebacken. Vad det känns öde. Det trodde jag inte för 10 år sedan att det skulle vara så öde. har du några nya planer på vad du ska ta vägen när du är klar där du är nu? Vi har kommit en bit med huset nu. De ska börja gräva grunden nu i slutet av veckan och huset kommer i slutet av maj och ska vara klart för inflyttning v.25. Det går trögare med försäljningen av det hus vi har idag, men det är ju några månader kvar. Ska ha barndop på söndag då det troligen bara är du som kommer att saknas (mormor var lite tveksam)Ser framemot nästa inlägg. Ha det gott!! kramar Sarah

2008-03-03 @ 10:37:08
Postat av: Sonja

Efter att ha läst inlägget, blir jag lite orolig och funderar på att hoppa över födelsedagen. Att vara en femfemma kan ju diskuteras om det är någon höjdare. Hur går det med träningen?, det verkar som att du är bäst i grenen ölhävning/alt spritsvepning.
För med tanke på Ditt kaffedrickande hemma som nu enligt Dig omsatts i öl och spritdrickande, så vill inte jag byta med Din lever.
Idag har vi haft en underbar vårdag, men SMHI hotar med kyla och snö framåt onsdag. Den som lever får se. Ha de gott, vi hörs. Kram mamma

2008-03-03 @ 17:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0