Kalvingar och gymträning

8 juli

Nu har den börjat kalvning... och den är sig inte lika precis..det är varken som hemma där man flyttar kon och kalven till kalvboxen och sen tar frukost. Eller hos gunnar där man bara noterar vilken som har kalvat, för att sen lämma över det till gunnar eller torbjörn. Nej, det är mycket mer jobb här. Först ska man leta upp vem som har kalvat bland 350 andra kor, för att sen flytta kon till en uppsamlingsfålla, sen letar man upp kalven, (om det är kviga som har kalvat)kollar om den lever, om kalven lever så tar du hammaren slår den medvetslös för att sen skära halsen av den. Låter blodet rinna ur den, för att sen kasta upp på fyrhjulingen för att sen begrava den. Senare under dag kommer sen en lastbil och lastar kon, för att ta henne hem för mjölkning. Nej de slår inte ihjäl alla kalvarna, de sparar ca 350 av 1600.

Men ni skulle kalvar här nere de är små som lamm dvs 20-30 kg vid födelse mot hemma där de liggar på 40-50 kg. Sen eftersom de inte avlar på samma sett som vi gör, så har vi haft 1 ko som har kastat och 6 dödsfödslar.

Kalvning här väl som allting annat saknar lite omtänksamhet, lite hjärta och djurvård....

p.s min granne har en egen helikopter.d.s

I fredags var jag i stad och drank öl för att sen byta till whiskey. Efter några timmar bytte jag ställe från Kellys till The shed, stadens enda "nattclub". Där träffade jag en "vildkatt" efter några timmar av sadiska lekar på dansgolvet tog jag en taxi hem.

Nästa morgon mådde jag inte så bra, Vädret var skit, det blåste, snöade som blev till regn, jag frös som en blöt hund, men huvud bankade som aldrig förr, min energi var på noll. Efter några timmar hakade tänder så massade jag min sargade kropp ur soffan för att gå ut och hugga ved. sen blev det lunch, innan jag tog en dusch för att sen ta en taxi in till stad för att hämta min bil. Resten av dag blev jag kvar i soffan med fjärkontrollen i ena handen och en hämtpizza i andra...


Söndags passde jag på jag köpa ett gymkort, och på fredag har jag ett möte med en personlig tränare, då ska jag göra en massa tester och skit. Sen på måndag har jag eget träningsprogram.... och då börjar livet mot en vältränad håkan igen..... jag börjar verkligen göra det här, men å andra sidan så är det 6 år sen jag tränade ordentligt så man ska väl inte klaga.. eller kan det vara ett åldertecken att inte kan hålla sig vältränad utan att träna.....

11 Juli

Nu har jag gjort min fystest på gymmet. Här kommer lite hemsk fakta.... 86 kg vägde jag.... jo det är sant....

Det hemskaste av allt är att när jag gjorde mitt fallskärmshopp vägde jag 80 kg dvs att jag har gått upp 6 kg sen mitten av mars. 18 % av min kropp består av fett !!!! dvs 15, 48 kg.... men mitt blodtryck var okej och cykeltestet var kanske bra. Fan va jag har lurar mig själv, men det var länge sen jag kände mig otränad som jag gjorde idag och det var nog en bra för mej. För att kunna göra en förändring krävs att man inser problemet. Så när testet var slut, satte jag mej på cykeln igen. I en halvtimme ungefär sen hittat jag en fotboll... gjorde en 60 kickar för att sen stecha och sen ducsha jag.

köpte lite tomater och morötter på väg hem, gjorde lite köttfärssås och kokade pasta.

men nu blir det sängen...

ps jag lämnar nz den 27- 30 dec d.s


12 Juli

Nu har jag förlöst min första kalv i New Zeeland....men nu 12 h senare är den död. Men jag gjorde mitt jobb och jag gjorde det bra. Har jag blivit shed manager... det innebär att jag blir ansvarig för djurhälsan. Andra saker jag har lärt mig den senaste tiden att tex för att köpa mat i Zimbaube krävs det biljoner !!! Om man ska köpa en bil så får plocka fram triljoner !!!. Min boss Cranos är från Zimbaube och han har berättar en massa roliga historier. Sen har vi Samuel från Uganda, han ska lära mig hans stamdans, sen berättar han en massa saker om afrika. Sen igår hände något otroligt the All blacks (dvs NZ rugbyteam) förlorade för 4:e gången på hemma plan 25 år. The all black har en dans innan matchen som heter haka, tänkte att jag kanske skulle Ahtol till lära mej den.

Så jag kan komma hem med lite kultur till er alla.


14 Juli
Nu sitter jag här en vanlig måndag med en kropp som skriker av smärta efter mitt första pass på gymmet. Oj vad jag kommer att plåga mej själv den närmaste veckorna. Men det var samtidigt skönt att starta med min träning, för jag måste ju börja någonstans, för man kan fan inte fira nyår på australiens största beach med ölmage. det är ju som fira midsommar utan snapp eller mammas jordgubbstårta.
Just nu sitter jag och lyssnar på lars winnerbäck sommarprat från den 28 juni. oj vad vad hans röst väcker en massa känslor i min kropp, plötsligt saknar jag den svenska sommar, med ny potatis och ny grillat flintastek. Sen saknar man hela grejen runt nygrillat hemma. idén väcks oftast vid fikat, sen börjar manvem som ska mjölka, vem som ska stätta på grillen, vem som ska göra salladen, vem som ska duka, när maten ska vara färdig osv. Jag har börjat inse hur mycket man gillar att vara själv, så att komma hem och höra ffamiljen tjat och småbråk är ändå saker man minns. Ibland undrar jag hur mamma och pappa ska klara sig den dagen när alla barn har flytt ut..... men till hösten får ni se en början av det, för då blir det ju "bara" 3 barn. Kanske blommar thessan ut till en riktigt tonåring, och ger er kanske mer kaos än vad jag och henke hade kunnat göra. den som lever får se

Igår hade en jag faktist en familjlunch för första gången på länge. Om ni undrar hur de är möjligt, så är det en bra fråga
Enkelt förklarat så har jag blivit väldigt bra vänner med den familjen som äger backpackers i Ashburton. så igår när jag var i byn så träffade jag howard på gatan. fick då frågan om jag skulle vilja äta lunch med dem. Vilket jag gjorde och jag bad även bordsbön. Det var skönt att sitta vid en familjmiddag och höra det vanlig tjafset. Allt från tvätt till världens fattighetsproblem. Ibland undrar hur mycket kommer tex henke sakna mig när står där på winnerbäcks sommarspelning.  Eller hur mycket vg saknade mig i oslo.
Min värld saknar de nog mer än vad de gör i verkligheten.


det var allt för denna gång


over and out

love u all


Kommentarer
Postat av: Henke såklart ;)

Du skulle bara veta, jag funderar faktiskt på att dra till varberg på onsdag... ska du med? haha... Nej men jag gör nog som jag gjorde i höstas bestämmer mig samma dag och sen kör dit. Han ska ha spelat mareld som öppning. Hoppas du kollat in GT, GP, aftonbladet osv... å läst om hans spelningar å känt lite hemlängtan över det. Jag var faktiskt den som grillade igår. det du. bara för att jag har semester. haha.



Peace out!

2008-07-14 @ 13:43:21
Postat av: Vg

Nu drar det igång på riktigt hade idag ett möte med Johan och Ewa.



Det hade varit trevligt att prata engelska med dig :P

2008-07-16 @ 22:06:27
Postat av: Sarah

Hej, Lillebror!



Nu har vi varit några dagar i Halmstad. Där har det varit ganska soligt o blåsigt. Liam sitter själv nu.Therese passade honom några dagar förra veckan när jag jobbade, så tjänade hon lite pengar. Vg anländer imorgon för att hjälpa Claes med carporten, sen om tre veckor går det stora flyttlasset. tycker det nya jobbet verkar otäckt, men visst är det konstigt för man lär sig. Ha det nu gott o skicka sms när du ska online...

2008-07-20 @ 20:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0