hela veckan

god kväll på er där hemma

Fredag 25/1

Nu har jag flyttat till southquest farm. flytten gick kanon, men sen skulle jag betala bilförsäkringen, så jag körde till staden te anau. ca 8 mil när jag kommer fram visar det sig att denna bank inte finns i te anau. okej men har ni en vodafone butik eller telecom butik ? nej okej då tar jag beslutet att köra till queenstown, dvs köra tillbaka de 8 mil för att sen köra yttligare 15 mil till just qt. på vägen plockar jag upp 3 liftare från USA från boston trakten är dem. kommer till queenstown. hittar min bank till slut får betala min räkning, pratar med vodafone, och med telecom, dessvärre verkar de inte som någon av dem kan leverar berdband till mej. kommer tillbaka till min bil och då sitter det p-bot på rutan. jag hade missat att man skulle betala där jag stod. jag letar upp lapplisan och frågar snällt om var man betalar dem, hon förklarar var jag ska betala den, givetvis är det andra sidan stan, så jag får gå genom hela stan igen, för att köra i queenstown nej tack.

40 $ fick jag i p-bot dvs ca 200 kr. går till resturangen 19h som ligger vid vatten äter mej mätt tar en öl för att traska hela vägen upp till bilen. kör hela vägen tillbaka. så nu jag är tillbaka har jag kört 50 mil på en dag.

Går över till chefen med lite klagomål, gällande min bostad. vi fixar det mesta. då förklarar min chef att jag skulle ha kört på andra hållet, när man ska handla.

jag klär på mej springer en runda på ca 4-5 km.

nu blir det sängen

Söndag 26/1

vaknar med ett ryck vid kvart i 4, de andra arbetarna startar motorcykeln i garaget, somnar om såklart till klockan är kvart över 8 det knackar på min dörr, en arbetaren vill att jag flytta min bil, så jag stiger upp. chefen fru tittar förbi vid 9 tiden, för att rengöra frysen. jag packar ihop mina saker. planerar att köra till invacagill för att handla lite saker bla en födelsepresent till mej själv.

kommer iväg vid 10 tiden, försöker ringa doug o lousie för att se var de campar, men deras mobil är avstängd eller ingen täcking. Rätt vanlingt med dålig täckning här. kommer in till invacag..... hittar till slut en parkering plats. Börjar leta efter turistinformationen, hittar den till slut givetvis i utkanten av stan. så att jag får gå hela vägen tillbaka. letar upp en pantbutik, tänker att jag ska göra ett mp3 klipp, går inget vidare så jag en köper en extra kudde istället.. går in på en internet butik, tanke vara att läsa min mail men det glömmer jag... letar upp min parkering för att köra till invacagills samarkand typ. Här ligger alla lågpris saker. hittar min mp3 spelare, köper även lite linnen, dvdfilmer, böcker. sen bär det av till staden winston för att handla mat. målet är att inte behöva handla på tio dagar. Går bra, tror jag blir dyrt så det räcker ca 147 $ *5 =svk ca har nog all tror. Hittade till min lycka lite griskött för att grilla. sen bär det hemåt

Nu har jag grillat, kokat ny potatis, hittat något som likar gräddfil det och en öl och 23 grader varmt kl 8 på kvällen, då är det svårt att klaga.

köpte boken p.s I love you bye Cecelia Ahern har du läst den mamma ?

just nu läser jag love smart bye Dr Phil, jag är inte desperat bara sugen på förbättra mina kärlekstakter. En så länge så tycker dr phil att jag har för få kvar på mina kvinnor........ så vi jobbar på att höja ribban....

så därför blir det nog ingen date, hon klarar inte riktigt min krav......

men nu borde jag ha en ha en tjej för att nu har en bostad som jag kan vara stolt över, och en dusch som är bygg för att göra annat än duscha i........om ni förstår vad jag menar......

imorgon ska jag äta "tea" hos min chef dvs middag kl 6 ,sen har jag mjölkning på måndag morgon och jag har cup on tjansten.....

nej nu ska jag se en film till sen blir den sängen...

p.s fick höra att sverige var grått och tråkigt utan mej d.s

den kommetaren kommer jag att leva länge på, tack för den

planerar att skriva ett brev till farmor ch mormor de närmsta veckorna

Tisdagen 29/1

hej på er där hemma

i måndags morgon försökte jag göra en liten "kupp" jag byte bort min cup on tjänst mot cup off, för att jag trodde de hade avtagare, och då är cup off tjänst värsta glidare tjänst. men nu hade de inga avtagare, och då cup off tjänsten rena skit jobbet, för då ska man bedömma om de är färdiga eller om de ska åka ett varv till och de ska gå ett varv till så måste man låsa fast dem, samtidigt som man spärrar spensprayen. men det är inte allt för under tiden allt detta ger ska man se till att korna går in genom att styra två påfösargrindar.

som ni förstår så gjorde jag en jättemiss som bytte.

vad ska jag säga om mina nya kollegor ?

har bara träffat 5 av dem

Mike som är chefen, trevlig kille som är väldigt noga med att allt ska vara snyggt, men lite teknik rädd

Monty som ar förste förman, honom gillar jag skarp, han vill lära mej allt, visar,skrattar åt mej istället för att skälla. igår skulle jag spärra av halva åkern med eltråd, det gjorde jag men bara att den en del blev så liten för att jag ville ju ha vatten karet med i första delen. då kom han som en kanon, då visade det sig att korna skulle gå in från andra hållet så klart.

Rikard som är andre förman. han är besättnings städgumma kan man säga, halva dagar har han en vatten slang i handen. han är tyst säger ingetting om han inte måste.

Lana är någon form av student. hon har alltid cup on tjänst. försvinner 5 min efter sista kon är mjölkad, tror inte hon ens gillar kor, säger inte ett ord, knappt ens hej men hon slutar nästa vecka.

Tony är en filipiner, enligt monty är han värdelös på det mesta, jag har redan sett vissa saker , som tyder på att monty har rätt

vad har mer hänt

jag följde med mike och tittade på herfers dvs kvigor. till hans ny farm. Djuren var jättefina, men stället påmind om hoffmans gamla ställe. här är priset 30 kr/ kg för en kviga som inte är dräktig. och hemma är det runt 15 kr.

har gjort min första ugnspannkaka idag !

har hittat en mat skatt i detta land, en salladsdressing med fetaost och vitlök helt underbar

nu har jag bara problem med mjölken i detta land för det gör något med så den smakar fan.

men imorgon ska jag ta mjölk från tanken. då slipper jag det problemet....

här är mina arbetstider 0400-0800 1330-1730

varje dag

onsdag 30/1

hej imorgon är jag ledig..... jippi

men idag började inte så bra... jag vaknade av radion tittade på klockan hon var kvat i 6 dvs hade försovit mej med 1 1/2 timme.... illa som f*n. snabbt som attan var jag på plats....men ingen sa något nar jag kom till shed. monty kom vid 7 så jag förklarade för honom att jag var sen... han bara skrattade och att jag var lustig. för tydligen är det fullt naturligt att stiga upp kl 4 här. i nya zeeland stiger man heller upp kl 4 än att jobba senare än kl 18.

Sen gjorde jag ännu en idiot grej idag, jag skulle hämta korna klockan 1330, hoppade på min motorcykel körde iväg, men efter ett tag kände jag f*a va varmt det är så jag tog av mej tröjan. fick hem första herden i tid, sen ropade Monty på radio att jag skulle ta den andra herden också. så jag körde vidare ner till dem. Efter ett tag kände jag att det var nog dags att ta på sig tröjan igen. men jag hade ju bara ett linne med mig, och att köra hem och hämta en tröja var ju uteslute. För man ville komma för sent med någon av herdarna för då blir det liv.

Efter mjölkning tog jag min väska och drog till invercagill, tänkte att jag skulle gå på nattclub och bli full och dansa lite. men det gick inget vidare. tydligen är inte onsdagen en utekväll i invercagill, så jag fick nöja mej med några öl på en pub. nu sitter jag här på mitt bb och skriver till er, samtidigt som min axlar svinder...

Imorgon blir det lady frog pga att det är ladys nigth där !

men nästa gång jag är ledig ska jag åka till himmelriket (dvs queenstown) i stället

förrresten pappa jag hittade ett hus där sist som var till salu bara ca 1,6 miljoner runt 30 kvdm

jag menar det finns folk som har hus i Jämtland och som har hus i halmstad, de är inte många men det finns nog några, men jag tvilar på att det finns någon som har hus i Jämtland, halmstad och i queenstown. tänk på det ni skulle kunna skapa världshistoria. sen chansen att sara och claes vill låna det är rätt liten. eftersom syster tycker inte om att flyga...

Jag säger om, och jag menar om jag skulle träffa någon här nere så jag det innebära 2 roliga saker för mej dels skulle det bli kul att höra pappas tal på engelska, men framför allt kul att tvinga syster till nya zeeland för sen få henne att hålla ett tal på engelska.......

Sen skulle jag tvinga viktor att hålla ett tal på franska och henke att sjunga på engelska bara för att skryta familjen breda kunskaper.

Har kommit på att Queenstown är den perfekta staden för en svensexa, där finns allt kajjet, bungjump, fallskärmshoppning, och segelflygning. massor av barer

nej nu är kl halv ett så nu blir det sängen och godnatt

torsdag 31/1

det kommer att bli posivit om folk i nya zeeland.

jag började dagen med att skicka några mail. dvs katarina, anders och greta och hans och agneta kolla eran inkorg. pratade med lillebror som var uppe. blev en snabblunch på invercagill bästa cafe, fick tag på en hudklinik, hon sa aleo vera mängder av aleo vera borde bota mina smärtor. sen gick förbi en irlänsk pub( är det inte lite lustigt att oavsett var man åker i varlden dvs större stad så finns det minst en irlänsk pub där jag tror om man åker till kabul så finns det säkert en irlänsk pub där) så jag gick in jag enar kl var ju 3 och jag hade ju inte druckit en öl sen igår. jag tog en kilkenny det är en mildare variant av Guiness, flörtade lite med bartendern ( som vanligt ) sen komm det en alkis tog en öl somnade på bardisken, en stund senare förstod jag att han var en stammis, för att ägaren kom ut och pratade med honom. jag frågade ut bartendern om han var en uteliggare, nej men troligtvis en alkis... faktum är jag har inte sett en uteliggare i detta land än. Plötsligt slutar en av bartenderna att jobba, hennes kille kommer in (tror jag) jag frågar om öltips han säger en öl jag tar en sådan. den smakar ungefär som sprit, ja precis som läsken. Nya zeeland är bra på mycket men öl kan de inte göra den smakar läsk.. En stund senare kommer tjejen in igen frågar var jag ar ifrån

-sweden :säger jag

- have been here long: säger hon

-not really i arrived at 2 of janary: svarar jag

- invercagill all time ?: frågar hon

-no I been in Gore also: svarar jag

- why gore ?

-working

- diary farm ?

- yeah so if you go out tonigth were do go ? frågar jag

- you should come here because my friend is playing in a band here tonigth and when we going to the frog, you should come with us !

- sound like a good ide

- your name bye the way

- håkan svarar jag med svenskt uttal

- you knew that at can't say that, i can see it in your smile

- al right (hawkan) med engelskt uttal

- so hawkan säger hon med frågande ögon

- yes

- i'm laura nice to meet you : sager hon och sträcker fram handen

- nice to meet you to

sen återgår hon till sitt sällskap.

Så jag måste erkänna the kiwies är ganska öppna, och nyfikna på andra kultur, jag menar första dagen jag var i auckland och en bartender frågade var jag var ifrån och när jag sa sweden sa hon ikealand then, stolt sa jag ja. när sen filipperna fråga mej och jag sa sweden they said so abba is from sweden yes, ja jag klart de är.

Man kan säga vad man vill om Sverige, men vi är kända för mycket, men väldigt olika saker runt om i världen.

nu ska jag försöka sova lite för att jag är trött....


det blev en blot ute kvall. kom forst i sangen vid 4 tiden....
men kul var det. fick reda pa att dunedin ar studentstaden i detta land. nasta blogg inlagg blir nog om 10 dagar sa ta hand om er sjalva och varandra
ha de gott

over an out

love you all


Kommentarer
Postat av: Henke

Jo, låter jävligt slappt. Ja om mamma å pappa skulle köpa hus där, så blir det långa arbetsveckor för en annan :S så lite emot det ;) haha.

Angående låt, så hade jag nog tagit Far Away- Nickelback känns som en passande låt.

Sen heter läsken Sprite, med e. annars är det sprit (som vodka)

Ingen som nämt Foppa eller Sudden än då? Inte Zlatan heller? Låter inte som ett jättebra land ;) haha :)

2008-02-01 @ 01:06:18
URL: http://henkeemilsson.blogg.se
Postat av: Mahtilda

ja det hade varit roligt att se pappa prata engelska!! jag skulle gärna vilja åka dit och bo där och prata lite engelska jag med!!! puss puss I love you!!!

2008-02-01 @ 14:46:25
Postat av: VG

JA.. det hade varit roligt, mon france c'est trés trés bon....Allez le suede

är den där Dr Phil boken bra??? han är väldigt roligt på hans show :P

Vi hörs

2008-02-02 @ 12:35:12
Postat av: syster threrese

sound like nz is right please for you .. I hope now that you train so much so when I SEE YOU HAVE A REAly
NICE STOMACH..

ouss ouss på dej saknar dej
love you

2008-02-02 @ 13:57:54
Postat av: Sebastians mamma

Ha, kul att läsa om dig, å att vi va´ omnämnda:)Qt är underbart, se till att du roar dig mycket, du har väl inte kommit dit för att jobba.......... Håller med, NZ natur är oslagbar. Hemma från Hong Kong nu, det var kallt o regnigt. Mycket shopping vilket är kul, men 3 barn i stor stad? Näääääää. Kl är 6 på morgonen, Smilla vaknade kl 3.30 o tyckte det var dax att stiga upp....
Du måste åka upp till Taupo o Bay of Plenty oxå, innan sommaren är slut. Rekommenderar forsränning o snorkling m delfiner. Fin mat på rest. i Taupo..
Ha det gott!

2008-02-03 @ 05:50:11
Postat av: Johan

Tja vännen har nu visat in Gunnel på din bloggsida. hehe.
... :-)
hur gick de här om kvällen när du va ute och ..... jaja vad du nu gjorde. Ta de nu lugt men de vat jag att du gör för du lär ng inte förta deg eller......


HA de bäst vännen. (vi växer och frodas alla tre)
De är bara de risker som du har vuxit ifrån som inte skrämmer dig. om man skapar ett liv som alltid är bekvämt, utan risker så har man en Dåres paradis. LEV DIN DRÖM// Johan

2008-02-03 @ 18:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0