Svara Beslut och Tack for allt Anette

18 feb

nu sitter jag vid nya köksbord, äter fish and chips, har precis var i Winston och lagt det förra inlägget på bloggen, läst mina mail, läst svenska tidningar och lek av mig lite på nätet. jag var uttråkad idag, känns ibland som att jag kväs att man inte får luft, att det måste hända något. Mina böcker är utlästa, min tvätt är ren och ihop vikt. När jag kände mig lite uttråkad hemma satte jag på en alla mina filmer, log i soffan och njöt. nu är det 4 dagar kvar till min ledighet och jag längtar redan.... få se folk i rörelse,


Nu ska jag förklara att Håkan Emilsson bör inte hämtat första herden på den farmen. varför

här kommer svaret: i fredags när jag hämtade 1 herden så var en ko på fel sida stängslet, så jag styrde alla andra korna mot utgången och när hälften av korna var ute så jag tog ner stängslet, och den sista ko sprang efter de andra, tänkte jag men icke kojävlen hämtade de andra istället, innan jag hann börja plocka upp stängslet ser hur typ 200 kor passerar förbi min motorcykel, in på den nya åkern med nytt fräsch gräs på. vilket jävel jobb det var att få ut dem sen. sen idag skulle jag också hämta 1 herden så när kom in på åkern så lutar den sent neråt mot stängselt och mot ett dike och det var väldigt spårigt med ko stigar, jag tänkte inte så mycket på det utan började köra bla dess kostigar med min fyrhjuling, gick bra till en början, sen gick det lite segt så jag gasade till, fyrhjuling kastade då till vänstar så att jag åkte rakt igen el stängslet så det small om det och hamnade halvvägs ner  i diket.  Jag kan meddela att åka igen ett el stängsel på det vis ett är igen kul grej. men det var inte det värsta utan sen skulle jag ju ha upp fyrhjulingen igen  om nu var den intrasslad i ståltråd som leverear el också. och det gick inte att köra upp den eller eftersom spåren var för djupa och lutning för brant. det hela slutade med att jag fick dra upp den för hand och försöka efter hand bli av med eltrådarna. Det tog mej ca 40 min, jag kan meddela att det finns roligare saker man kan göra mellan 03:00 och 03:40. så jag blev sen med 1 herden så när jag kommit nästa hem med alla kom Monty och undrade varför jag var sen,  jag förklarade vad som hade hänt. Monty började skrattade, och som han skrattade.  nej nu är klockan 21 och jag måste sova lite.


19 feb

I dag är en dag där jag inte kan sova förmiddag eller jag sov bara en timme vilket är ovanligt. Tycker att jag är rätt pigg idag. har inte ätit något än var inte sugen på frukost idag för trött tyckte jag. Idag kommer slaktbilen till våran farm, för att hämta en ko som bröt lårben i fredags. jag har pysslat om henne över helgen dvs gett henne vatten och lite mat.


sen var jag i en by som heter Nightcaps och skulle handla mat. Ligger ca 1,1 mil härifrån dvs närmaste ställe att handla mat. Men vilken stad, vadå östeuropa.... husen fall färdiga, färgen hade lossnat, vissa hus var tomma och bara lämmnade till för falla eller ruttna bort. hade svårt att handla i butiken, hela byn kändes lite äckligt och oansvarigt. vad fan tänker folk, hur kan man bo på det viset..


Jag tror jag skiter i det nya jobb och tar ett jobb nära chirstcurch i ställe. Städerna har olika saker som signum här, queenstown är turisternas och äventyrsstaden, dunedin är studenternas stad, wellington är politikernas och huvudstaden. Christcurch är staden , där man gifter sig och lite av en svensson stad. Auckland är storstan, där man gör karriär.

Så nästan gång jag byter farm, så blir det i närhet av christcruch, dels för att jag inte har sett den staden. sen för att jag ångrar lite att jag inte åkte dit på min födelsedag, varför ? jo för att Jon Bon Jovi spelade där då, inte för att jag är någon jättefan av honom men det hade varit en kul grej. men jag orkade inte ta reda på hur man skaffade biljetter och sen skulle jag jobba dagen efter.  Så jag gjorde som burkar göra ibland, jag övertalade mej själv om det inte var lönt. vilket jag ångrar idag. Så för någon vecka hörde jag på radion att Rod stewart skulle komma till nz och spela, men det var slutsålt. Men jag har fortfarande inte kollat upp var köper biljetter till live spelningar, ska göra det när jag kommer till queenstown nästa gång. jag har skrivit upp det på min lista. sen ska jag ta lite fler bilder för er där hemma, har inte orkat än bara. nej måste jag skala potatis, det blir nypotatis med sourcream och fiskpinnar idag...


Jag är egentligen lyckligt lottad, jag har en familj som är bara bäst. Jag har en massa människor som bryr sig om hur jag mår. Jag har kanske de mest förstående och de minst krävande vänner man kan ha i Johan och Nilla. Jag har nya vänner här i detta landet, folk som hjälper mej med det mesta jag behöver. Men jag vill ha mer förstås av allt tror jag... men det är som allting annat man måste ge för att få !

Har tänkt på att man hjälper gärna nära och kära för att det är ett sätt att under hålla sig själv, låter själviskt, men det är ju sant för även om man gör något som egentligen inte vill, så räcker det att någon ser det, och säger tack, eller va bra att du gjorde det. Små ord men stor betydelse för individen. Imorgon ska jag besöka några av mina nya vänner i detta land. För att mitt besök hos kommer att betyda lite för dem, men mycket för mej, tror jag.


Säger som winnerbäck sa 99: Nu ska jag göra något, nu åker jag, nu ska ta en öl med nya vänner !


Nu ska jag mjölka dvs cup on idag blää... nu är jag färdig jobbad för idag, jag slapp cup on tony tog det istället, så jag hämtade andra herden och tog lite nya kort för er där hemma. skickar dem till er till helgen. är sugen på köra till winston idag igen, men ska städa istället eller jag ska dammsuga mitt rum och det tar väl kanske 5 min. har börjat läsa boken P.S I Love You igen har sett traliern nu så då kan jag lägga in skådespelaren i huvud så kanske filmen bättre. Solen skinner idag och det är varmt och gott det känns skönt, tror att jag behövde det. Lite extra energi så här på sen sommaren är ju aldrig fel. 


Efter jag hade dammsugit så tänkte jag att jag skulle göra våfflor, mina första våfflor i nz. Så jag gick bort u till Mike för att låna ett våffeljärn, de hade inget Mike har  aldrig ätit våfflor. Jag stannade en stund och lånade några filmer jag redan hade sett, men ändå har givitvis precis tittat på en film. Så nu är jag människa igen. jag blir inspierad av filmer tror jag, speciellt av true storys för dessa människor har gjort något som de ville göra och dehar haft motgångar men de har bara fortsatt. Genom deras vilja så har skapat historia, något som alla kan göra, om vi vill. Jag säger inte att man måste försöka överträfta sig själv eller hitta på saker för att göra sig själv. Men om man hittar något i sitt hjärta som verkligen verkligen vill göra så gör det, bara gör det. För hur man lever sitt liv spelar ingen roll så länge du är njöd med ditt liv. För jag har bara ett och jag tänker inte låta någon annan styra det. Blev mycket skrivit idag, men nu är kl 11 och jag sitter i en ny städad lägenhet precis utanför Wreys Bush på Nya Zeeland, och är nöjd med livet. För jag vet att alla mina drömmar kommer att bli verklighet och på lördags kväll runt 7 tiden sitter jag Håkan Emilsson på irlänsk pub och dricker en kall Kilkenny


20 feb

Läste mammas kommentar på bloggen, om hur familjen skulle till växjö för att lyssna på en kärlek konser med winnerbäck musik. Jag hade velat varit där med familjen. Jag tror att man blir starkare för varje motgång som man klarar av. Det känns dess som det i höstas när henke hade krockat pappas bil. För när vi(pappa,vg,jag) väl kom in till sjukhuset och fick se att de var okej, då kändes som vi varen familjen på riktigt på någotvis, vi blev lite enade på någotvis. Det var som att vi förstod att hur mycket vi egentligen tycker om varandra.


Jag kom idag vad som gör livet intressant, helt ärligt jag kom på hemligenheten. Det är ovishet, om vad kan göra om vill, hur andra kommer att reagera på det man gör och hur deras reaktion påverkar en.

Jag tror att det är hemligtheten. Kom på det i morse när jag smsade med Carro. då fick jag redan på hur svårt det är att skicka sms med vänster hand under tiden du kör motorcykel utan hjälm i nyvaket tillstånd, sen att det kolsvart ute, och lyset är så där.... ingen jag kan rekommdera.

Monty har alltid tyckt att det tar lång tid för mej att hämta korna, han trodde först att jag va slö, men när han såg idag, rullandes på tomgång med mobilen i ena hand och den andra på styret, förstod han varför det tar så tid för mej. Låt mig  förklara jag har oftast täckning när jag hämtar korna så då passa jag på att skicka sms.

nu ska jag vila lite innan jobb börjar igen


21 feb

Igår kom jag hem vid 23 jag var ju och besökte Alan och Melinda. Det var bra med dem och det fungerade bra på farmen också. Sen tittade vi på Cricket New Zeeland vs England. Det blev lika, oavgjort och det händer inte så ofta i cricket, det första gången sen 1997 som det blev oavgjort i cricket. Ni där hemma har förmodligen ingen anning om hur cricket fungerar. Jag fattar dat inte heller riktigt det har så många regler i det spelet så att det är löjligt. att det blev lika igår är ju det som det pratas om idag. sen att castro har sagt adjö det blev en notice i tidningen bara. Så nu hoppas jag att jag får ett samtal från Cuba och en förfråga om att ta över diktators posten...... tror att jag hade passat som diktator.


Denna vecka gjorde Anette Blak Nilsen sin sista veckan i sverige. Jag har givitevis redan tackat henne för allt hårt jobb innan jag åkte. Men jag vill ändå passa på använda min blogg för att önska henne lycka till. 

Anette, you are one of the best !


Har tänkt på en grej och det är det i böcker, så är alla kvinnor vackra, har ni tänkt på det ?

Kan det va så att när jag läser så får jag en bild hur de ser ut och de  blir oftast vackra då, lite intressant tycker jag,

Är det så jag gör dem vackra i mitt huvud eller är det så att författaren beskriver dem vackra. Jag menar det är ju sällan att man läser i en bok att den att smått överviktiga kvinna drog sin hand genom sitt stripiga hår eller hur ? 


Har precis haft min skönhets tid för mej själv idag. det innebär bara att man raka sig och  smörjer sig med body lotion. Har märkt att solen torkar ut min hy mycket mer här än hemma.


Min man börjar ta slut, borde handla men jag ska ju vara ledig så behöver jag ju ingen mat sen är det bra att handla på hemvägen. ska köpa fler böcker också. Ska börja läsa om någon av dem tror jag, om inte annat så är det bra träning för min engelska. Ni kanske undrar hur går för mig och min engelska, går ganska bra, men det är fortfarande all dessa lantbruks ord som jag har svårt för. Sen ibland hittar jag inte de rätta orden till just den mening, lite såna saker men annans går det bra. Jag kan dock meddela att jag svär fortfarande på svenska :).


21 feb

Nu har jag haft min "interjvu" eller vad man ska kalla det. Han kom fram till mej i morse vid 5 tiden under tiden jag tvättade fållan. Han presenterade sig, förklarade att han hade en position åt mej. Sa att han hade fått höra många good things about me from Monty. Alla som känner mej vet hur svag jag är för smicker. Greg heter den nye bossen. Men han gjorde ett stor misstag idag. Han sa att it's good money in it, men räknade han ner det till att bli 3500 $ i månaden.

Det är för lite tycker jag. jag vill ha minst 5000 $ månaden. Men är jag ändå sugen för får jag den här chansen igen ? Är det en chans eller en möjligthet  ? Vill jag stanna här ?


Ska jag vara helt ärlig så lockar inflytandet mer än något annat. Jag känner även en vis stolthet över att har blivit erbjuden detta jobb, jag menar hur många har åkt till annat land och fått ett sånt här erbjudande. Inte så många tror jag. Så därför bör nog pappa sträcka på sig lite denna vecka, för bakom varje duktig elev finns en duktig lärare. Sen har Monty har varit väldigt trevlig de senaste dagarna. Tror att jag ska testa Monty innan jag åker till QT. För jag tänker så att jag behöver en social arbetsmiljö. Så jag ska kolla med monty om jag kan se cricket hos honom nästa gång.


23 feb

Hade sen start idag. jag hann inte mer än att klä på mig.innan de kom hem, så jag kunde lika väl ha stannat i sängen. Igår eftemiddag hade jag cups on och det var första gången det gick bra, var inte så trött och ag hann med eftermiddagstempot vilket 7 kmH dvs att karusell snurrar i 7kmH. Har funderat mycket på det här jobbet, har inget svar än, finns många fördelar och många nackdelar. Jag fick frågan härom dagen varför jag var här och det var för jobbet eller om de var för resa, inte vet jag svaradejag. För jag funderade aldrig på det jag var så focuserad på att bara komma hit så jag tänkte inte riktigt på varför. Jag menar när min idé hade satts sig var det bara bestämt. Nu måste jag nog ta det beslutet, jobb eller resa ?  Ska kolla upp det där med visum i helgen. Det kanske inte går att ändra visum. I såna fall så har det löst sig. Skickade ett sms till Clarie(från frenz) undrade om hon jobbade idag. Hon svarade nej men undrade om det var något problem. Jag gillar henne, trevlig nästan för trevlig, ni vet såna personer som man inte kan tycka illa om, för att de är såå trevliga.


Var på den lokala puben igår, köpte en chicken burger och en öl sen körde jag hem. Jag hade trott att man skulle bli mer uppmärksamad på en lokal pub som den. men det blir man inte för att alla på nya zeeland är så vana vid turister så de bryr sig inte längre. Jag tror att det är därför i alla fall. Ikväll blir det qt som vanligt, ska packa snart. så antar att vi ses på msn imorgon för mej och ikväll för er


over and out

love you all

cheers håkan


Kommentarer
Postat av: Sarah

Hej, lillebror!!

Har äntligen lärt mig hur man kommenterar det du skriver. Inte illa!!! Spännande att läsa alla dina äventyr. Det låter som den Håkan vi alla känner. Här är allt som vanligt. Barnen växer och bråkar. Kram Storasyster

2008-02-23 @ 14:32:06
Postat av: syster therese

gud vad
du skriver men men jag har lästa allt
men men älska daj o saknar
dig
har varit i viklen 4ra dar lite trött :)

2008-02-23 @ 17:40:52
Postat av: Vg

Tja... trevligt att du har mkt att berätta, jag tror det är ngt jag missat och undrar därför om jobbet som du blivit erbjuden, är inte i nya zeeland eller. Är du oroade över ditt nya jobb?? du måste ställa dig frågan om jag inte var rädd vad hade jag gjort då?

PS. du får gärna lästa min blogg Ds.

VG

2008-02-23 @ 18:52:14
URL: http://Vgemilsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0