5,6,8,9 febuari

5 feb


hej


igår var inne till winston och la in ett nytt blogg inlägg, passade även på att köpa mej en ny bok, lite ägg, och brevpaper. hade sov morgon imorse till kl 7. det blev ingen mat igår för att jag började läsa i en ny bok. den heter The Hard Way by Lee Child. en deckare handlar en kille som heter Jack Reacher och han kan allt, är en blandning av James Bond och Jason Bourne. och sitter jag här igen kl är halv 10 och bok är slut, 2 böcker på 3 dagar när läste jag det senast.

Boken var kanon välskriven, väldigt mycket detajler kanske även extremt mycket.

Hade en kanon eftermiddag, monty var ledigt så richard var boss. han satte mej till köra runt och stänga grindar till åkerna, låter tråkigt tänker ni... nej tänkte er själva... jag på en motorcykel, sen bara att köra runt på farmen i 3 timmar i 25 gradigt värme. hur skönt som helst med vinden i håret och ibar överkropp..(insmord med solkräm denna gång)

De ringde från agenturen Frenz idag, men min täcking brast hela tiden så jag fick köra ner till chefen hus. och låna hans hemtelefon... de ville kolla hur jag hade det, jag sa bara alright, hon sa inte bättre, nej sa jag jag klagar inte. Det är ju vissa saker jag saknar tex täckning på mobil. den stör mej mest. ingen tv och inget internet har gjort att jag lever i en egen bubbla.... för inte reda på allt våld,svält och krig som före kommer. men sen hade de varit skönt att koppla upp sig ibland. Men sen samtdigt kan jag ju inte klaga på min boss för hur ska han kunna fixa bättre täckning på mobilen eller internet.

men jag kommer ha stora krav på nästa farm

* internet

* bra täckning på mobilen

* Nära en storstad, för att det är EM i fotboll då, och (ej invercagill)

* en mindre farm

* 16 dollar/h

Detta är allt jag har kommit på än, sen ville ha 3 olika farmar att välja på, sen tänker jag vara grym och spela ut dem mot varandra. eller jag kommer att träffa alla 3 sen kommer jag att ta den farm som gör bäst intryck. Det bästa är att alla farmare skriker efter rutinerat folk.

men det lutar nog åt wellington eller auckland eller queenstown för att det är vinter i södra delen av landet medan vädret brukar hålla sig hyfsat i norra delen. det kan vara okej med queenstown, för de har en skidanläggning. vi får se.


6 feb


En morgon som innehöll det messa. Jag skulle börja 04:30 och var på klädd för att köra vid 20 över 4, när monty skrek på mig. och undrade om jag hade hämta 2 herd, ja sa nej, he said WHAT jag said i am on my way... tog en stund innan jag fick igång 4 fyrlingen. svarade på johan sms, vi passade på att mezza lite. det var kul att ha den lyxen igen. sen var allt som vanligt igen. såg på schemat att jag har cup on 4 mjölkningar i rad tors-fredag, det kommer att kännas i axlarna. nej nu kokar äggen. de är nu mitt levebröd just nu snittar jag 4 ägg om dag... bra för magen.

Nu är det kväll, solens starka strålar börjar sakta avta. brände mej i dag igen på ena vaden, vem bränner sig på bara en vad i stället för på bägge. nej jag hade inte smord in benen, för de brukar inte bli bända. solen går ner ungefär halv 10 skulle jag gissa på och upp vid 6 tiden.Imorse såg när solen gick upp bakom bergen, vilken syn de skulle ni ha sett. man borde stiga upp tidigare även hemma för att se soluppgångar. när det är väder för det, Vi har haft kalla nätter de senaste dagarna, jag håller bokstavlingen att frysa i hjäl. kroppen får ju en som köldchock som heter duga. Härom morgon regnade hela morgon mjölkning, då fick jag så klart hämta 1 herden och andra har herden, stänga 1 herd hämta pencillen herd stänga andra herd och sen stänga pencillen herden.

Dvs Jag fick göra allt utomhus arbete, och inga vantar had jag ju köpt mitt korkade nöt. och de går inte att motorcykel med bägge händerna i fickan. Nu kan jag meddela att jag har köpt vantanågot med , men dyra var dem 225 kr för ett par fodrade hanskar.

Imorgon får jag köra till hållan winston för att see om de fler böcker av Lee Child om Jack Reacher. Sen har jag hittat en perfekt födelseprensent till viktor. Men det tänker jag ta med mamma en dag. Ni kan ju koppla om internet till min dator 11-12 feb för då är jag i qt och har nog internet så att vi kan prata vi skype. Nu ska jag försöka låna en dammsugare.


8 feb

igår körde jag till invercagilloch lånade 2 böcker av denne Lee Child om samma man Jack Reacher. sen körde till en annan affär ock köpte 4 böcker till i samma serie. vad gjorde jag sen igår, jo jag läste. hela kvällen kom i säng vid halv 12 och det är inte smart om man börjar kl 4. så idag är jag trött, nu har jag sovit yttreligare 3 timmar, är fortfanade trött. blir tidig i säng ikväll. dvs ska inte börja läsa någon ny bok. för imorgon börjar kvart över 3. och man kan inte försova sig. ch nu är det bara 3 dagar kvar sen är jag ledig. ska bli skönt. Har börjat skriva breven till farmor och mormor och räknar med att lägga dem på lådan när jag är i qt. nu måste jag äta med idag kl är halv 1 och jag har missat frukost idag så jag börjar med lunch.

Jag misslyckades med låta bli mina böcker, men jag åt en ordentlig middag i alla fall. men nu är kl 22 och jag måste nog försöka sova lite....fast egentligen är jag sugen på chocklad


9 Feb


Idag blev en kanon dag faktiskt. Började med en trött Håkan, för när klockan ringer innan 3 på morgon är det jobbigt. Sen blev jag lite sen med första herden. men Richard var inte där, han hade försovit sig, ganska väntat enligt Monty som hade varnat mig igår kväll för detta. så jag körde ner till Monty hus för att väcka honom så på vägen ner funderade jag hur man väcker honom utan väcka hela huset. Väckning var enkelt, jag körde in på gården och en stor boxer började skälla, jag satt kvar på fyrhjuling, efter någon minut kom Monty ut och jag sa att Richard nog sov. Så körde upp till sheden igen och började mjölka 5 min senare kom Monty. En 20 min senare kom Richard, byte av Monty. Sen mjöklade vi färdigt, Mike kom upp och pratade med Richard. sen var det ganska tryggd stämning hela dagen. På eftermiddags passet var lugnt för min del. Jag fixade 2 stängsel på paddox 71, ett på paddox 54, hämtade andra herden och mastit-korna.

Men det mest spännade av det hela var att jag blev erbjuden ett kanon jobb, dvs assitent herd manager !

Vi pratar ägare och sen manager och sen jag.

Och detta efter 2 månader i landet. Måste erkänna att jag blev chockad över erbjudandet. Känner faktiskt mej stolt över mej själv, tycker att ni ska känna er stolta också.

OM jag får det så vill de säkert ha mej här till juni 2009

OM jag förhandlar bra, så är det 50000 $ dvs 250' svk plus gratis bostad

Det är mycket OM

för ägaren hade någon annan kille på g också,


Det här kom plötsligt tänker ni. ja låt förklara

Monty is taking over the farm nextdoor, 32 herringbone 500 kor och han kommer att bli den nye manager, och han vill nu handplocka mej som han assitent under nästa säsong.

p.s nu har läst en bok till. d.s


Kommentarer
Postat av: Mahtilda

Jag är jätte stolt över dig!!Jag vill gärna se solupgången i NZ.!!!!! puss puss love you

2008-02-12 @ 18:00:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0