27 mars- 3 april

27 mars

Nu är jag hemma igen. Efter 2 dagar i queenstown som inne höll mindre alkohol än vanligt. I onsdags kväll hamnade jag hemma hos josh, han och flickvänen gjorde ljus. Jag köpte ett 12 pack öl. Vi pratade skit och bara umgicks. Jag sov på hans soffa. josh skulle iväg nästa morgon vid 6 tiden. Jag steg också upp då. Vi gjorde sällskap ner till stan. Jag bestämmade mig för att hitta ett cafe, lyckades inte hittade en pub som fortfarande var öppen.... kl 7 på morgon (händer bara i QT). jag gick in och tog en rom&cola till frukost. Väl inne i baren hittade jag Rob skitfull, han bjöd mig på en svart sambuca. Puben stängde vid 8. Då hade cafeerna öppnat. det blev frukost med Rob ner Joe's garage. Sen gick mot internetcafe för att prata med er där hemma, Rob följde med mej, samtidigt som han frågade varje människa vi möte om de vill följa med och ta en öl... Vi skildes åt vid cafet, Rob skulle iväg och köpa weed.


Tog lunch vid 12 tiden, det blev en bakad potatis med tilbehör och en kilkenny. Jag blev kvar på Pog mahones till midnatt. Hade en kanon trevlig kväll. En annan engelska tjej helen, som jag har tagit några öl, skulle åka hem, så igår var hennes sista kväll. Så från kl 6 på kvällen satt jag, josh och hans flickvän, larry o hans bror daniel, francis och lauren, jenny och så klart helen. Att sitta vid ett bord med 9 männiksor som man egentligen inte känner och ta en öl. samtidigt som man utbyter erfarenheter  är en skön känsla. Då längtar man inte hem precis. På något fyllde jag med en varm känsla. det blev många historier på 6 timmar och mycket skratt. Så här 3 månader in på min resa, måste jag säga att lära känna nya människor är en sån härlig känsla. För på något blir världen mindre, tryggare och vänligare. det blev ytteligare en natt på Josh soffa.


28 Mars

Efter ha jobbat en dag efter ledigheten har jag drappas av fotbollfeber. Ni som inte vet om det så börjar Allsvenskan på söndag. Mitt kära IFK Göteborg spelar på måndag, borta mot malmö. Jag ska låna intermet av Mike, så jag kan lyssna på radiosporten via nätet. Vad det gäller matchen, tror jag att det bli en jämm match. men jag tror att vinner med 2-1. Jag tror på vinst mest för att Rolle behöver nog mer tid för att få igång malmö. Ifks en skada som stör att Adam Johansson fortfarande är knäskada så därför blir våran vanligtvis starka backlinje lite svagare. här kommer en trolig startelva

                                                                Christiansen

N.Alexandersson                 Bjärsmyr                                Sigurdsson           Jonsson

D.Alexandersson                 Olson                     Svensson              Hysen

                                Wallerstedt                                          Wernbloom

Lite berorende på hur matchen utvecklas kan jag tänka mej att både Ranegie och Karisik kommer att bli inbytta, kan även Jonathan Berg. eller Råttan om Alexandersson bli för trött.

Jag läste på lite nu när jag var ledig. Hörde att Ralf tippade blåvitt 3, medan Wernersson tippade ett nytt sm-guld till blåvitt. Men ska bli intressant att läsa vad Simon Bank och Mats Olson tror om Allsvenskan i år. Själv tror att det handlar om 4 lag i år. Aik, Kalmar, Djurgården och blåvitt. Dessa lag kommer att 4 i topp och sluta med 5-7 poäng mer än lag nummer 5. Varför jo för dessa lagen har inga direkta svagheter. På platserna 5-9 tror jag dessa lag hamnar, Elfsborg Helsingborg, Hammary, Malmö och Halmstad. För Elfsborg har forwardsproblem, Helsingborg borde kan slopa banan med de flesta lagen i allsvenskan men det börjar lukta lite Newcastle över Helsingborg. Så mest synd är det nog deras fans. För deras klubb inte var i bättre balans när de fick Sverige bäste spelare mer eller mindre gratis måste svida något fruktansvärt hos dem. Jag kan tycka att de var lite synd för fotbollssverige också. För i år blir nog Larsson sista i Helsingborg. Hammary får problem utan Eurguen, vem ska styra spelet för Hammarby nu ? Malmö, Vem ska hålla ihop försvaret när Anders Andersson är skadad ? Halmstad kommer att börja dåligt, men om Bahne kommer tilbaka efter sin knäskada efter EM så kan de bli en rolig höst för alla som håller på HBK. Dessa saker avgör varför de lagen inte kommer att vinna tror jag. Men bottenstriden kommer att bli jämm. Årets flopp kommer att bli Gefle. för att tror inte att Oremo kommer att hålla i år. Ljungskile och Sundsvall kommer att få jätteproblem i år. Inte minst för att de är så många "bottenlag" och av dessa bottenlag har ljungskile och sundsvall tunast trupp. Vad jag menar med att de är för många bottenlag är det att kommer inte att räcka att sno poäng från topplagen utan de kommer att handla om att slå de andra botten lagen.


Och så här slutare allsvenskan 2008

1. Ifk Göteborg

2. Aik

3. Djurgården

4. Kalmar

5. Malmö

6. Helsingborg

7. Elfsborg

8. Hammarby

9. Halmstad

10. Gais

11. Gefle

12. Trelleborg

13. Ifk Norrköping

14. Örebro

15. Ljungskile

16. Sundsvall


Detta var nog allt för idag.


30 Mars

Idag är mammas stor dag. Bara 10 år kvar till pensionen, njut av dem. I morse var jag riktigt jävla trött. men jag kom ur sängen på någotvis i alla fall. annan shar det väl inte hänt så mycket. mer att rikard var riktigt dåligt humör i morse, men det släppte under dagen. Däremot har Monty varit på riktigt gott humör sen jag kom tillbaka.


Jag var kollade in Queenstown hockeyrink nu när jag var ledig, laget heter Queenstown Rangers och vann NZ hockeyliga 2006. Har varit riktigt sugen på lite hockey. hade tänkt att jag skulle sätta upp en annons för att få ta på ett par gamla skridskor.


De senaste dagar har min  svenska börjat att bli sämre. idag när jag skulle skicka sms med henke. Jag ville han skulle tippa allsvenska. istället för att skriva mitt tips försökte jag skriva min tippning. lite illa är det faktiskt. Och i fredags när Josh underade om han kunde slaga hos mej om han kom till sverige. Jag sa förstås, sen när funderade på det, slogs det mej att de skulle känna lite lustigt att presentera honom på svenska, eller att beställa en öl på svenska.


Ska jag vara helt ärlig så trivs jag bra med det engelska språket. I vissa lägen känns det mer naturligt än vad svenskan gör för tillfälligt, jag kanske kommer hem och låter som Peter Goverde.... haha


1 April


(Varning för detta inlägg, innehåller dåligt humör och fula tankar !)


Denna dag hade en möjlighet att bli den bästa på länge, men den blev mycket sämre istället. Mike lånade mej internet, och jag fick höra andra halvlek mellan Malmö vs Ifk Göteborg. En stor seger till mitt kära ifk var en sak som hade kunnat gjort den här dagen kanon. Istället blev det 1-1 och blåvitt var inte ens bra, men våran nya målvakt gjorde succe och bevisade att var värd sina 3 miljoner. men det var skönt att va på internet i flera timmar. Bye the way vi byter till sommartid den 6 april här. Sen vid middags kom en lastbil med Zinksulfat och varken monty eller richard var i närheten. Så jag skickade upp honom till sheden, för att sen hoppa in i traktorn och då kom monty. Jag fick inte lasta av, eftersom jag bara hade och cititera monty " because you have only been on this farm for 10 min or so, and if you would break something it will be my as" Ska villigt erkänna att den sved, och ni som känner mej vet att jag surade resten av dagen. Är fortfarande lite tjurig, såna här saker får mej att fundera på att göra som alla andra gör i queenstown, man skiter att gå till jobbet. Varför kan ingen fatta att jag kan redan allt som det innebär att vara djurskötare i detta jävla land. Ska försöka få en dag extra ledigt nu nästa gång jag är ledig. sen ska jag prata med Mike, för nu ka jag bara in den traktorn. Jag hade ingen aning av att skulle mötas av dessa problem, när jag åkte. Ibland får jag känslan av att åka hem och få den respekten som jag förtjänar, idag var den känslan stor dels för att då hade vg och åkt till götet och gått på derbyt mellen IFK-Gais. Men någonstans i mej finns den viljan att avsluta något, att inte ge upp och hur banalt hade inte varit om man spenderade 3 månader utomlands, för att sen bara ge upp och åka hem. Nej nu är det bara 8 veckor kvar av mitt helevete här. Sen hoppas vi på att jag kommer till en farm som respektera min kunskap.


jag kom hem efter mjölkning somnade av tjurighet och nu sitter jag och klockan är halv elva och jag är klarvaken och hungrig. Så nu har jag gjort 4 varmmackor. Sen jag kom till denna farm har jag bara fått 3 komplimanger, 2 av dem från Mike och den andra från den trevliga engelska flicka som jag nu har lärt mej att hon heter Helen. Om ser lite skämtsamt på det hela så är det den komplimangen som har betytt mest. Jag kan leva med att vara en slö arbetare och men inte med att vara dålig älskare, där går liksom gränsen. tur att sex fungerar på samma sätt oavsett var man är i världen.


Denna dag räddades lite av att en vacker veterinär kom på besök. Men tony (den nöten) skickade ner henne till mike, innan håkan hann titta närmare. Hon letade efter Monty, men de träffades aldrig. ska kolla med mike om han pratade med henne.


Sen hade jag väntat mej 2 nya mail från dammark, men inkorgen var tom. kändes lite tråkigt var väntat på de mailen ett tag. Sen har jag pratat med Olai, min galme vän från linköping. Han tackade för vykortet, annans var de lugnt i linköping. Nu ska jag äta sen ska jag försöka sova någon timme till.

för att avsluta med något vackert

Vi är blåvitt, Blå,vita från Göteborg

Här är bästa laget från kusten vackra stad

Vi kallas änglarna och vi ska sjunga för lag !!


2 april

Jag var riktigt trött när klockan ringde vid 4 i morse så jag snozzade till kvart i 5. Jag skulle ha börjat halv 5 enligt schemat men andra herden var så nära sheden att jag kunde ligga lite extra. Sen när jag hämtade the emptycows så tog bensinen slut i min fyrhjuling. jaja tänkte slår väl över den till reserven och får jag tanka på vägen hem, men den idioten som hade haft fyrhjuling innan hade redan slagit över till reserven för att sen ge fan i tanka. hur korkad få man vara.. så jag blev stående där på åkern, och gå tillbaka till sheden. sen fick  jag puta ner fyrhjulingen till bensintanken. Mike kom upp till sheden för att hämta 2 kor som skulle åka iväg. Han skulle kolla om jag kan vara ledig den 10 april också, sen sa han att jag kunde få låna internet flera gånger om jag ville. vilket är kanon, då kan jag lyssna på fler matcher som blåvitt spelar.


Sen frågade jag vad den vackra veterinären ville igår, vilken sa Mike. jag förklarade vad som hade hänt, men Mike han inte träffat henne. sen ställde  jag frågan hur gifta de var egentligen för här kommer en vacker kvinna och de märker inte ens det ? vilket fick dem att erkänna att det var ett dåligt tecken.


Min eftermiddag blev intressant dels för att det väckte lite drömmar hos mej och lite nya tankar. Jag kollade lite med Richard, om när han fick köra traktor. Han sa direkt, sen berättade han att han hade jobbat i Perth i Australien. Han hade kört en 360 hästar John Deere där, han och en kille till jobbade 12 timmars pass. Att höra såna historier ökar min vilja att jobba några månader i Australien. För att jag har en liten känsla av att mina pengar kan ta slut under Australien Open. och då känns det bättre att jobba ihop sin biljett  istället för att be min lilla mamma om dem.


Sen fick jag en annan sak på huvudet och det är det här med tatueringar. Jag har längre velat ha en, men jag har aldrig riktigt vågat eller veta vad jag vill ha. Har länge funderat på en Ifk tatuering eller att ha ett stort M för moderat eller att göra en familjen grej med mina syskon ex skriva Emilsson på japanska på axlen. Men jag har svårt att se att sarah vill ha en tatuering och sen är det jag kan inte ta beslut om det nu, för thessan och mathilda är små för att såna beslut. Idag fick ett sms får min tyske vän Gideon, där han berättade om sin nya tatuering. Man blir lite inspirerad. Om jag hade gjort en tatuering i dag som hade det blivit en Ifk Göteborg. Fick precis ett nytt sms från Gideon han hade tatuerat den NZlänska silver fjäder och det hade bara kostat honom 200 $ inte så farligt. Man blir sugen alltså.


3 april

Ännu en trött håkan kröp ur sängen vid kvart i 4 i morse. Morgon gick helt enligt planerna, dvs säga att frukosten stod på bordet ungefär vid 8 tiden. Vid 12 ropade Mike på i radion att vi skulle kasta i oss lite lunch för att sen komma upp till sheden. Vi har den senaste tid fått många anmärkningar på mjölken, bacterier och sporer. Så Mike hade ringt efter ett företag för att hitta problemet. Nu hade han hittat det och vi skulle då tvätta vissa saker i sheden. Jag anlände först vid halv 1. Sen tvättade vi med starka medel, dvs frätande medel. VI var klara vid 2 tiden så jag fick hämta 1 herden, jag tog Mike stora fyrhjulingen, det är atomatare, 4 hjuldrift och den går fort. Vi borde ha en sån hemma. den är väldigt roligt att leka med.


Sen när Richard kom med den andra herden glömde jag att byta grindar vilket gjorde att de första 20 kor från 2 herden gick mot den 1 herden. Vilket gjorde att jag fick springa, och korna här springer gärna så för att komma runt dessa 20  fick jag springa säkert 500 m innan de gav upp. Då menar jag inte jogga utan 500 m i max fart. Inte att min kondition var så bra innan jag åkte, men 3 månader supande har inte gjort den bättre, det kan jag lova.


Nu är min mat klar och sen ska jag köra till Invercagill för att ta en öl eller se en bio.

over and out


Kommentarer
Postat av: Sonja

Det verkar som Du behöver en "Ingvar Kamprad", dvs en vit månad. Din stackars lever har jobbat övertid lite länge nu. Föreslår att Du ersätter ölen/spriten
med konditionsträning istället. Risken är annars att Du blir en riktig slöfock.
Kram mamma

2008-04-04 @ 12:09:44
Postat av: VG

jaa det hade varit fint och gå på Ifk vs Gais, Det är bara at ladda tills lördag då vi ska piska örebro som ifjol 4-0.

Stefan Rehn, Stefan Rehn, Stefan Rehn, Stefan Rehn
JAg har också funderat på tatuering men vi får se.

2008-04-04 @ 17:26:44
Postat av: Sarah

Lillebror!! Tennis i januari nästa år. Gud vad avundsjuk jag blir!!!! Lova mig att du tar många bilder då. Det där andra kan du glömma.. Tror att Göteborg vann ganska stort idag. De ledde med 4-0 när jag kollade resultaten i eftermiddags. Nu är det dags att lägga tre trötta barn. kram Sarah

2008-04-06 @ 19:18:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0